Recension av Taken

Ã…r: 2008
21/9 2008
Recenserad av zac2go
D
en före detta spionen Ryan har privata problem, han har försummat dottern under uppväxten och slutar sitt jobb för att kunna vara närvarande. Ett problem är att han också är skild, hans före detta fru är gift med en industrimagnat och relationen mellan Ryan och hans ex är inte den bästa. Dottern vill åka till Frankrike och studera konst, pappan är orolig; hon är bara 17 år och ganska oerfaren vad gäller världen. Till slut ger han med sig, trots allt skall hon åka tillsammans med en vän och stråla samman med sin väns kusiner i Paris.

När hon kommer till Paris så visar det sig att även hon har blivit lurad, hennes kompis har sett till att det är föräldrafritt och att de har en lägenhet helt för sig själva. Hon ringer pappa, överväldigad av dåligt samvete. Plötsligt rusar det in män och kidnappar hennes vän och börjar leta efter henne... Nu börjar en riktig berg och dalbana; vem ligger bakom – är det exfruns nya man som har fiender, eller är det något från hans tidigare liv?

Oj! Vilken actionrökare detta är. Det är en enorm handsvettsutveckling hela filmen igenom. Luc Besson är en av manusförfattarna, men lite av hans ande vilar över hela filmen, speciellt actionscenerna. Efter halva filmen trodde jag inte att jag kunde ha något adrenalin kvar i kroppen, men ack så fel jag hade – filmen fortsätter att öka och mina stackars binjurar bara fortsätter att pytsa ut adrenalin.

Det är snygga miljöer, bra skådespeleri – i alla fall efter det att den lite styltiga början är över. Jag var nervös efter den lite krystade inledningen som inte kändes komfortabel någonstans, men sedan släpper det. Jag förstår att regissören – Pierre Morel – inte har så mycket erfarenhet av regiarbetet, han tycks ha jobbat mycket som filmfotograf. Men jag tycker mig märka det på hur säkert kameraarbetet är hela tiden. Liam Neeson, som spelar Ryan, gör ett utmärkt jobb, man tror verkligen på hans djupa oro för dottern. Neeson har ett naturligt sorgligt uttryck i ögonen, så man blir lite småintresserad av hur denna före detta agent egentligen mår av sina erfarenheter. Detta är något som man bortser efter en liten stund, man är fullt upptagen med att stirra på filmen utan att blinka, torka av de våta handflatorna mot knäna och försöka bortse från att hjärtat hoppar i bröstet på en...

Underhållning! Filmen är enbart gjord för att underhålla, och det gör den. Jag brukar prata om att "om en film levererar så skall den också ha betyg därefter". Man kan inte sätta sig på finkulturens höga hästar och fnysa föraktfullt om att det "ändå bara är underhållning"! ALL KULTUR ÄR BARA UNDERHÅLLNING – TIDSFÖRDRIV! Sedan kan det vara mer eller mindre berikande för individen, men det är en helt annan sak.

Jag ger Taken ett mycket högt betyg, den underhåller ta mig tusan hela vägen och – utan att avslöja för mycket ur filmen – så är jag mycket svag för hämnarfilmer...

En klockren fyra för filmen som helhet. Skådespeleriet – bortsett från i början av filmen – ligger på en stabil trea. Bra, utan att vara lysande. Men som sagt: ifråga om handsvettsutvecklingshandduksbetyg så får den en stabil FEMMA!

AddeColciago 5 har röstat
connya 15 har röstat