Recension av Taken 3

År: 2014
7/1 2015
Recenserad av ehansi
D
et är tredje gången gillt för Bryan Mills och ”Taken”-trilogin, som nu för den sista gången kastas in i ett nytt, omtumlande äventyr. Liam Neeson axlar än en gång rollen som den stenhårda fd agenten och Luc Besson står för manuset till den actionspäckade uppföljaren ”Taken 3”.

Likt sina två föregångare handlar ”Taken 3” om den före detta agenten Bryan Mills (Liam Neeson), en man som gått igenom rätt mycket i livet. I Los Angeles lever han ett relativt stillsamt liv och ägnar mycket tid åt hans familj, dottern Kim (Maggie Grace) och hans exfru Lennie (Famke Janssen). Men när Lennie hittas mördad hemma hos Bryan, i hans säng, kastas han in i ännu en virvlande jakt. Polisen pekar snabbt ut Bryan som mördaren och jakten på honom drar igång med full styrka, med polischef Dotzler (Forest Whitaker) i ledning. Men Bryan har inget intresse av att sitta fast hos polisen för ett brott som han inte begått. Hans fokus är helt och hållet på att hitta den riktiga mördaren och snart står det klart att även hans dotter är i fara. Polisen är honom hack i häl och Mills tvingas ta till alla medel för att rädda hans dotter och ta fast Lennies mördare.

Jag föll pladask första gången jag såg "Taken". Det var underligt, för till ytan tycktes det vara den klassiska actionfilmen med en machoman i huvudroll som undanröjde allt som kom i hans väg. Och jo, det är faktiskt precis vad "Taken" är. Men denne machoman tyckte jag om. Bryan Mills kändes annorlunda. Hans motiv, att rädda sin familj till varje pris, fick all brutalitet och våld att blekna. Och jag var inte den enda som förälskade sig i filmen om pappan som reser land och rike för att rädda sin dotter. Men med en rätt tam och inte alls lika imponerande uppföljare tappade jag lusten efter Bryan Mills och hans hårda attityd. Men nu är han alltså tillbaka för att avsluta trilogin. Manusförfattaren Luc Besson är densamma som i de två tidigare filmerna och regissören Olivier Megaton får en ny chans att visa vad han går för. Att "Taken 3" ska kunna mäta sig med den första filmen känns väldigt långt borta, men nog måste den kunna bräcka nummer två iallafall?

Och jo, det gör den. ”Taken 3” bjuder på en intressantare handling än i tvåan, med en del tvister och spännande moment. Det finns såväl spänning som känsla i den tredje filmen och det är framför allt relationen mellan Bryan och dottern Kim som får stå i fokus. Men tyvärr räcker det inte långt, och sannerligen inte nog långt för att mäta sig med den första filmen. Jag tycker fortfarande om Bryan Mills, och kanske beror det till stor del på proffsiga Liam Neeson som balanserar den mjuka familjemannen med den stenhårda actionsnubben. Det är inte mycket som har ändrats hos vår huvudkaraktär helt enkelt. Men jag har lite svårt att ta handlingen på allvar. Rymningen från polisen känns aningen överdriven och det blir inte särskilt trovärdigt. Jakten på den riktiga mördaren faller lite i skymundan, men även där tar handlingen lite för många vändningar. När uppslutningen väl kommer har jag faktiskt tappat intresset för vem som egentligen mördade vem.

En annan sak som irriterar mig ner i fotknölarna är den mansdominerande världen. En väldigt typisk egenskap för actionfilmer av det här slaget, men kom igen. Inget Bechdel-test godkändes här inte. De två kvinnliga karaktärerna består alltså av någons dotter och någons fru. Detta gör att filmen faktiskt känns lite unken. Jag vill inte se en film 2015 som fortfarande traskar runt i dessa spår. Att Bryan Mills är den klassiska hjälten med såväl muskler som hjärna går mycket väl an, men att övriga miljön är så totalt mansdominerad är inte okej.

”Taken 3” bjuder på spänning och en stor dos action och våld, men den kommer tyvärr aldrig upp till samma klass som den första filmen. Bryan Mills må vara en cool karaktär som jag på något underligt sätt fortsätter att sympatisera med, men det känns faktiskt bra att detta är den sista delen i trilogin. Låt Bryan Mills få vila och resten av oss kan plocka fram ”Taken”, den enda av de tre filmerna som faktiskt är sevärd.

Elina Hansi

ehansi 3 har röstat