Recension av Taran och den magiska kitteln

Regissör: Richard Rich, Ted Berman
År: 1985
2/4 2010
Recenserad av Strömming
0-talet var ett dåligt decennium för Disney, åtminstone fram tills att "Den lilla sjöjungfrun" hade premiär 1989. Innan dess hade bolaget satsat på ett gäng animerade långfilmer som varken drog in lika stora inkomster eller höll samma klass som deras tidigare klassiker. Av alla dessa filmer var "Taran och den magiska kitteln", 1985, den värsta på båda punkterna.

Filmbolaget hade inte gjort någon vidare vinst med filmen "Micke och Molle", 1981, då flera animatörer (till exempel Don Bluth) hoppat av och nya hade kommit in (bland andra Brad Bird). Samtidigt hade killarna på Disney ett annat projekt, liggandes vid sidan sedan 10 tillbaka, som nu kändes rätt för 80-talet. Många av de animerade filmerna som kom ut under denna tid var dramatiska, våldsamma och vackra fantasy-filmer, bolaget såg sin chans till en ny klassiker som skulle vara av annat virke än vad fansen trodde om dem. Ett stort misstag skulle det visa sig.

"Taran och den magiska kitteln" är baserad på andra boken i Lloyd Alexanders fantasy-serie; "The Chronicles of Prydain", och kretsar kring tonårspojken Taran. Han jobbar som grisvaktare, men drömmer om att bli krigshjälte och får ständigt uppvakta den lilla grisen Hen Wen. En dag får han reda på att hon bär på magiska krafter, och kan med hjälp av vatten i en skål se in i framtiden. Samtidigt har en ond kung, Den Hornkrönte (som liknar en blandning mellan Skeletor i "He-Man" och kejsaren i "Star Wars") fått reda på hennes krafter och vill utnyttja henne till att finna "den magiska kitteln".

För länge sedan härskade en ond kung som avrättades och vars själ omformades till just denna kittel, som Den Hornkrönte nu vill använda till att återuppväcka döda soldater och bygga upp en armé för att ta över Prydain. Taran får i uppdrag att fly med Hen Wen, men hon blir tillfångatagen och ett äventyr börjar för vår unge pojkspoling. Han måste inte bara rädda sin gris utan också få tag i den magiska kitteln och förstöra den. Till sin hjälp möter han på vägen den lustiga figuren Gurgi, prinsessan Eilonwy och trubaduren Fflewddur Fflam.

Det inte bara syns på vita duken utan bara av att förklara storyn visar hur komplicerad och tråkig den här filmen är. Killarna på Disney prövar på allt i den här filmen;
Blod (väldigt liten skala i en enda scen), skräck, våld, en skrikande gris, en läskig skurk, mörka färger och till och med ett självmord, egentligen en uppoffring men ändå, på en av huvudkaraktärerna. Även sina typiska drag som komiska sidekicks, söta djur och en prinsessa, förstås. Men det hjälper inte!

Själva storyn är för svår för att hänga med i och blir ointressant efter ett tag. Jag vill minnas att jag gäspade, nästan somnade, första gången jag såg filmen (typ 11-12 år gammal). Ska erkänna att jag dock blev lite skrämd på vissa punkter men annars, inget mer. Än idag sitter jag och tänker bara; "Hur kunde det gå till såhär?!".

Idén kom upp redan under början av 70-talet, de hade projektet liggandes i över 10 år och resultatet blev ett fiasko. Lloyd Alexander själv sägs ha knappast varit nöjd med resultatet och jag förstår varför. En episk film som bjuder på mycket men lämnar lite information. Det snackas om ett krig, men vi får aldrig se det och det förekommer scener som känns onödiga. Många av karaktärerna saknar personlighet och deras namn är svåra att uttala, stava eller ens komma ihåg. Slutet är väl godkänt men bjuder på en överraskning som lämnar frågetecken.

Nej, tacka vet jag Don Bluth som räddade hela 80-talet från katastrof och grabbarna John Musker och Ron Clements som vågade ta steget tillbaka till musikal-sagor med "Den lilla sjöjungfrun". Jag ska ändå vara snäll och ge den en svag tvåa, animationen är bra och att de vågade göra saker som i dagsläget kanske strider mot deras image. För inte så länge sen släpptes det ut en bild från en borttagen scen ur filmen, där en man fräts sönder i närbild. Det bevisar att filmen skulle ha varit mer brutal, vilket kunde kanske gjort Disney historiska med att ha gjort den blodigaste filmen för barn någonsin. Istället blev det deras största flopp, som de än idag talar tyst om.

Så dålig är den inte, men om man ska se den krävs en smula tålamod. Jag rekommenderar att se den på engelska, inte med den usla svenska dubbningen som gjordes '98, den gör faktiskt filmen sämre.

Strömming 3 har röstat

Rango
Trassel
Bébé's Kids
Järnjätten
Taran och den magiska kitteln
Tom och Jerry gör stan osäker
Landet för längesedan

The Unsaid