Recension av Team America: World Police

År: 2004
10/12 2004
Recenserad av LiqWid
T
rey Parker och Matt Stone har gjort det igen, en långfilm alltså, men Team America: World Police är förmodligen den mest kontorversiella film dem har gjort, den driver med några av världens mäktigaste politiker lika väl som den driver med några av hollywoods största namn. Filmen är en personlig hyllning till den brittiska marionett-tv-programmet The Thunderbirds.

Världen är i kris, ständiga terrorhot chockar västvärlden och dess befolkning. Men det finns räddare i nöden... Under en terrorattack mot Paris som al-Qaidas ledare Usama bin Ladin leder hotas staden och våra hjältar Team America kommer till undsättning. Det börjar i en rejäl fart, terrorister och kända landmärken flyger all världens väg när Team America drar fram i Paris som en tropisk cyklon. Efter att en av medlemarna i Team America lite sorgsligt blir skjuten på gammalt klassisk hollywood-manér så blir has älskarina så klart förkrossad.

Team America får nys om Kim Jong IIs planer att utrota mänskligheten och måste självklart stoppa honom omedelbart. De kommer på en alldeles utmärkt idé, vi infiltrerar terrororganisationen och slår ut dem från insidan. Det är bara ett problem dem behöver någon som kan sitt skådespeleri för att planen ska lyckas. Så Team America rekryterar Broadway-stjärnan Gary Johnston för att gå undercover.

Det var väldigt längesen jag skrattade så hejdlöst till en film som jag gjorde när jag såg Team America: World Police, första timmen av filmen var absolut det som var roligast. Musiknumren är väldigt roliga dem med, där det skojas med både AIDS och Ben Affleck. Sen går Parker och Stone över till sin gamla vanliga postpubertala humor som finns i South Park, med bland annat världshistoriens längsta kräk-scen (skulle jag tro) och en intim kärlekscen som är mer av en parodi på allt kärleksdravel som är med i var och varannan hollywood-film nu för tiden. Men sista halvtimmen drar det igång igen det är brutalt och bisarrt kul när vi får se hjältarna slakta diverse hollywoodskådisar som har startat ett eget gille, F.A.G. (Film Actors Guild). Som frammålas som korkade förädare som gått över till Kim Jong II och hans planer att utrota jorden och dess invånare.

Själva skådespeleriet är väl inte så mycket att diskutera kan man tycka men jag vill ändå tillägga att det är snyggt gjort på ett fult sätt. Jag tror att det är meningen att det ska se lite amatörmässigt ut när dockorna går om kring en centimeter från backen, men det är också det som är lite av charmen. Det ska inte se perfekt ut, det är så pass halvdant gjort att man drar lite på smilbanden när man ser dockorna går iväg. Så på sätt och vis så kan man säga att det är skickligt att dem har fått till det så som dem har, jag vet nu inte helt säkert om dem har ansträngt sig särskillt mycket för att få fram denna gångstil på dockorna, men det skulle vara kul om det var på så vis.

Slutligen vill jag bara säga att, gillar ni idiot-komedier som Dum & Dummare, BASEketball och framförallt South Park så är det här en film ni förmodligen kommer skratta hejdlöst åt. Det är rått, det är brutalt, det är hänsynslöst, det är Team America: World Police.

m86 22 har röstat
LiqWid 52 har röstat