Recension av Tenebre

Ã…r: 1982
31/10 2003
Recenserad av De Rossi
P
eter Neal (Anthony Franciosa) är författaren om blir indragen i en serie mord, direkt länkade till honom och han senaste bok genom att mördaren placerat sidor ur hans bok i offrets mun. polisen (Giuliano Gemma) kontaktar honom och snart beslutar han sig för att själv göra efterforskningar.

Dario Argento (Profondo Rosso, Suspiria, Opera) har här enligt mitt tycke gjort den perfekta thrillern/giallon. Stämningen i filmen är underbar och tekniskt sett så är den mästerligt utförd. kameraåkningen över hustaket är en klassiker och som vanligt är ljussättningen lysande.
Att Lamberto Bava och Michele Soavi dessutom är inblandade som regiassistent respektive second unit director gör inte filmen sämre direkt.

Simonetti-Morante-Pignatelli (vanligtvis kallade The Goblin eller bara Goblin) står för den fantastiskt passande och engagerande musiken. Giovanni Corridoris specialeffekter är effektiva och Skåderspelarprestationerna är ovanligt bra för att vara den här typen av film.

Argentos storhet ligger i det estetiska såväl som det artistiska, Med hjälp av uppfinningsrikedom lyckas han förbluffa åskådaren med innovativa bildvinklar, ljussättningar och skrämseleffekter. Att han dessutom har samlat en hel del av mina favortiskådespelare (John Saxon & Guilano Gemma för att nämna några) i samma film är värt en guldmedalj, minst!!!

Filmen rekomenderas varmt till er som vill ha en omtumlande stund framför tv:n eller filmduken, gillar ni dessutom genren så är ni garanterade nästan två timmars fulkomlig lycka!

Switchblade 4 har röstat
De Rossi 9 har röstat