Recension av Terminator 2 - Domedagen

Ã…r: 1991
13/7 2004
Recenserad av billybob
A
rnold Schwarzenegger återvänder som Terminator i dettaiexplosiva äventyrsspektakel.

Han uppdrag: Att försvara John Connor, killen som ska leda frihetskampen i framtiden.

Hans motståndare: T-1000, den maskin som är bäst på att döda någonsin skapad, skickas tillbaka i tiden för att döda den unge John.

Hans allierade: Sarah Conner, Johns mamma. Hon känner det på sig att någonting är på väg.

Denna film är unik i sitt slag av två skäl: Detta är en uppföljare som är bättre än första filmen; samt att Arnolds skådespelar insats är väldigt bra.

Filmens andra stora fördel enligt mig är att den kan ses fristående från ettan och trean. Man behöver inte se de andra två filmerna för att förstå och uppskatta filmen. Den var teknisktöverlägsen när den gjordes och känsn även idag överlägsen jämfört med många effekt-filmer (inkl. T3). Att filmen sedan också har ett väldigt stark och tankeväckande story (något som är högst ovanligt i genren) bara bidrar ytterliggare till filmens styrka och att den kommer överleva tiden med råge.

Hasta la vista, baby!!

Rollywood 6 har röstat