Recension av Testament of Youth

Ã…r: 2014
13/4 2015
Recenserad av Albion1
T
estament of Youth är en sann tragisk kärlekshistoria skildrad mot bakgrund av första världskriget. Filmen är baserad på den första delen av Vera Brittains extremt framgångsrika bok och hur hon överlevde krigets fasor.

Filmen visar hennes kamp när hon övertalar sin far att låta henne studera vid Oxford, hennes intresse för kvinnans ställning i samhället, hennes ambition att bli författare, hennes relation till sin bror och hennes kärleksaffär med Roland Leighton som slutar i tragedi när han stupar. Vi ser också hur unga män, knappast äldre än tonåringar, tyckte att det var ädelt och hedersamt att ta värvning för att tjäna sitt land.

Filmen visar hur annorlunda livet var för kvinnor i början av 20-talet och vi får ett exempel när vi ser den ständigt närvarande mostern, som agerar förkläde när Vera ska träffa Roland.

Folk i allmänhet var naiva och okunniga om världen omkring dem, med begränsad tillgång till medier förutom tidningar, och Vera upplever en fruktansvärd chock när hon ser sida efter sida med namnen på de stupade. Hon förstår att kriget kanske inte kommer att vara slut till jul och att döden faktiskt lurar runt hörnet, speciellt i skyttegravarna. Den patriotism de unga männen känner i början, försvinner när verkligheten i skyttegravarna möter dem, och när de går mot en meningslös död.

Det är mycket bra agerat av flera engelska skådespelare med stjärnstatus, med tillägg av en utmärkt svenska, Alicia Wikander, som en möjligen alltför vacker Vera. Tidsandan förmedlas väldigt väl av tidsäkta kläder och fotot är i allmänhet en fröjd att titta på och påminde mig en del om Bright Star, Keats kärleksaffär, där vi också har vackra bilder av den engelska landsbygden i full blom. Sedan har vi skyttegravarna i första världskriget, som vi har sett så många gånger tidigare, men den här gången träffar inte fasorna mitt i prick, inte som de förskräckliga scenerna i filmen Försoning, till exempel.

Budskapet i filmen sammanfattas när Vera talar vid ett offentligt möte strax efter kriget. Hon förklarar för åhörarna vad hon har upplevt, när hon avbröt sina studier för att bli sjuksköterska i Frankrike och hennes första uppgift var att ta hand om döende sårade tyskar. Upplevelsen fick henne att inse det absurda i det hela, att trösta döende tyskar, medan samtidigt andra tyskar försökte döda de engelska soldater. Det är sorg som är filmens budskap och en påminnelse om krigets förödelse för alla som kommer i närheten av det. En film med ett stort hjärta och en uppvisning om krigets dårskap.

Albion1 0 har röstat

av Albion1