Recension av The Artist

År: 2011
26/3 2012
Recenserad av RebeckaNilsson
E
n stumfilmsstjärna och hans berömmelse och stolthet i svartvitt. Berömmelsen lockar till sig en vacker ung flicka, hans stolthet blir hans fall när talfilmen tar över i Hollywood. Flickan tar hans plats som den nya talande stjärnan och han glöms bort, ensam. Allt detta i en nyinspelad stumfilm där ljud och ljus gör allt. Jo, jag har sett Oscarsvinnaren, och jag förstår varför den är hyllad världen över.

Att gå på bio för att se en film som blev Oscarsgalans stjärna ger en ingenting annat än höga förväntningar. När filmen rullar igång möts man av en fullsatt biosalong på slutet av 20-talet, varenda människas blick är fixerad mot deras bioduk. Där ser vi filmens stjärna men även vår huvudrollsinnehavare George Valentin locka skratt och tårar från hans publik. Scenen växlar fokus, och bakom filmduken står han i egen hög person. Han är klädd i en elegant välputsad smoking, med ett nöjt leende på sina läppar, på vars överläpp det vilar en vältrimmad mustasch över det vältrimmade leendet. Filmen på duken når sitt slut och musiken i filmen tystnar. Man skulle kunna släppa en knappnål i salongen. På min duk applåderar publiken framför mig. De hurrar och skrattar men vi hör ingenting. Det är magiskt. Ljud, ljus och bild är fenomenalt, och jag är helt såld.

Att våga göra en stumfilm genom att verkligen anamma den klassiska stumfilmens anda kan vara farligt. Det kan lätt bli kliché och töntigt. Det kan bli för mycket och överspelat. Den här filmen vågar göra det på rätt sätt, men även med en nytänkande anda! Skådespelarna vågar vara teatraliska och dramatiska, de gör ingenting halvdant. Filmens ljussättning och musik är så effektfull till allt som sker på duken, men med en twist. De vågar spela på öronbedövande tystnader och utnyttjar effekten av att chocka publiken när ljudet av ett glas som tappas plötsligt hörs. Man är hela tiden på alerten, och jag tror mig känna av samma spänning en svartvit film under dess glansdagar kunde ge. De kunde underhålla och överraska. Och om det är någonting som The Artist gör, så är det att underhålla och överraska.

Charm är ett av de element som filmskaparna av The Artist spelar på. Charmen i att ha stereotypa karaktärer vi alla känner igen, charmen i att den lätta stumfilmshumorn får ta sitt utrymme och charmen i att våga förvåna publiken med helt omvälvande effekter. Då pratar jag inte bara om ljud och ljus, utan även metahumorn i att göra en stumfilm om en stumfilm och filmskaparnas medvetenhet om den moderna publiken. Metahumorn är med överallt förresten. Den går inte att komma undan. Vilken det är en charm i sig.

Jag har sett många svartvita mästerverk i mina dagar. Jag har blivit kritisk mot dem som försöker efterlikna dem i modern tid. Mycket har blivit trams och mest irriterat. Att äntligen få gå på bio och verkligen få se en film som utan tvekan kan representera hela filmbranschens födelse med metahumor. Hade jag skrivit den här recensionen på Facebook hade jag snabbt tryck på ”tummen upp” knappen till min egen recension och kommenterat med de två orden: måste ses.

RebeckaNilsson 6 har röstat

av RebeckaNilsson