Recension av The Big Lebowski

Ã…r: 1998
7/11 2002
Recenserad av BroderHibiskus
J
effrey Lebowski (Jeff Bridges) är mannen som gav spritdrinken White Russian ett ansikte i denna råcoola film av bröderna Coen. Jeffrey Lebowski är en riktig kille som inte gör mycket annat än att röka marijuana, dricka White Russian och spela bowling med sina två minst sagt speciella polare. Den ena, Walter Sobchak (John Goodman), är en gammal Vietnam-veteran, som han ofta vill påskina, dessutom brusar han upp väldigt lätt. Den andre polaren är lite mer normal, Donny (Steve Buscemi) blir allt som oftast avbruten av Walter så fort han ska komma till tals.

En dag bryter sig två snubbar in hos Jeffrey och påstår att han är skyldig deras uppdragsgivare en massa pengar. Allt visar sig dock vara ett misstag då han har blivit hopblandad med en rik affärsman med samma namn. ”The Dude” som han kallas söker upp affärsmannen för att kräva ersättning för den matta som snubbarna pissade ner, detta vägrar han, däremot blir ”The Dude” erbjuden att hjälpa till att lämna över en lösensumma till hans kidnappade fru, detta verkar till en början ganska simpelt, men Walter vill att de ska behålla pengarna själv och snart är de inblandade i en riktig soppa.

Ja, vad ska man säga? En totalskön film helt enkelt, en rad mer eller mindre skruvade karaktärer och strålande skådespelarprestationer, speciellt John Goodman som Walter Sobchak. Peter Stormare medverkar som en tysk nihilist??? Skruvat, ja! Otroligt kul, ja! Dialogen är underbar så jag måste ju naturligtvis bjuda på ett smakprov:
Jesus: "Leon and me, we’re gonna fuck you up!"
Dude: "Yeah... Well, that’s just like... Your opinion, man..."

Qlix 35 har röstat
BroderHibiskus 33 har röstat