Recension av The Bourne Legacy

Ã…r: 2012
27/8 2012
Recenserad av Jules4893
H
andlingen i The Bourne Legacy skiljer sig inte nämnvärt från de andra Bourne -filmerna. Konsekvenserna från de tidigare filmerna utspelar sig här då stora delar av CSI operationer läggs ner. Aaron Cross (Jeremy Renner) har börjat ifrågasätta det moraliska ansvaret i operationerna han utför och hamnar i en situation där han ska kämpa för sin överlevnad. Samtidigt stöter han på dr Marta Shearing (Rachel Weisz) som kan avslöja skadlig information om CSI.

Liksom många uppföljare möter Legacy ett problem i huvudkaraktärens utveckling. Första Bourne filmen; The Bourne Identity, handlar om CIA agenten Jason Bourne som tappat minnet. Karaktärsutvecklingen är utvecklad och spännande då han ska ta reda på vem han är. Detta är ett lager som är mer eller mindre var bortglömt här.

Filmen var som väntat i högt tempo, snyggt klippt och exalterande spänning. Speciellt utmärker sig en scen i ett laboratorie, där dr Marta Shearing kämpar fysiskt och psykiskt för att inte bli skjuten.

Förövrigt imponerade skådespeleriet. Huvudkaraktären Aaron Cross spelad av Jeremy Renner var hyfsad men ingenting jämfört med hans insatser i andra filmer såsom North Country, The Town eller The Hurt Locker. Den som istället imponerade mest var Rachel Weisz, som både visade prov på känslor och komplexitet. Edward Norton var, som alltid, väldigt bra och underhållande att se på.

Trots filmens många skickliga regiprestationer så slutar den i ett ganska stort ?. Storyn höll inte samman och jag brydde mig tillslut inte om dom 15 minuter långa biljakterna eller valkoreograferade actionscenerna. En sevärd film för entusiasterna men en film som smälter in i mängden.

Jules4893 7 har röstat

av Jules4893