Recension av The Color of Money – revanschen

Ã…r: 1986
27/5 2004
Recenserad av Bobby Peru
T
he Color of Money - "Revanschen" (som den hette på bio i Sverige) är den sena uppföljaren till biljardklassikern "Fifflaren" (The Hustler, 1960).
Den har jag faktiskt inte sett, men tänker se den så snart som möjligt. "Color of" skaffade jag bara för att jag älskar Martin Scorsese's filmer. Jag tänkte inte så mycket på att uppleva originalet. Ja, inte då i alla fall.

Paul Newman repriserar sin roll som biljardspelaren Ed "Fast Eddie" Felson. Men i den här så är han pensionerad. I början av filmen möter han Vincent Lauria, en självgod grabb med bra självförtroende.
Eddie intresserar sig för denne yngling, och så småningom
kommer de överens om att han ska bli "Vince" coach.
Eddie är en gammal desillusionerad gubbe som ser sig själv i Vincent (när han var ung och hungrig, vill säga).
Egentligen är denne fifflare tänd på pengar, men han gör det även för att lära Vincent ett och annat. Han är ju en gammal räv, som man säger.

Men Vincent vill inte alltid ta emot Eddie's goda råd.
Det uppstår som väntat problem, inte bara för att Vincent är allmänt kaxig och tror att han är världens bästa på "pool", han har även en vacker fru som Eddie stöter lite lätt på. Dock är detta mest bara på skoj från "Fast Eddie's" sida. Och från flickvännen Carmens sida också.
Till slut blir de dock sams och vinner antagligen rätt mycket pengar (därav titeln). Vincent mjuknar, som pojkar brukar.

Paul Newman nominerades för en Oscar i Fifflaren, men kom tomhänt från Oscarsgalan 1961.
The Color of Money gav honom dock en Oscarsstatyett.
Då är titeln (särskilt den svenska) symboliskt sett väldigt passande.

Som Vincent ser vi utmärkte Tom Cruise. Trots sitt barnhyaktiga utseende så gör han en av sina bästa prestationer som skådis. Han är dessutom iskall, precis som Fast Ed.

Mary Elizabeth Mastrantonio är stabil i rollen som flickvännen Carmen. Hon utstrålar en kvinnlighet som är svår att motstå. Hon är en stark kvinnofigur med en bra humor.

Det som imponerar mest är dessa skådespelares samspel.
Jag personligen uppfattar det som om dem skulle ha känt varandra i åratal. Kemin gnistrar mellan alla tre.

I biroller ser vi duktiga skådisar som Forest Whitaker (som medverkade i Plutonen samma år) och John Turturro.
Självklart som biljardlirare, för vad skulle de annars vara?

Martin Scorsese har med den här filmen gjort en av sina mest underskattade och färgstarka verk. Han har ju aldrig utforskat temat biljard tidigare, men gör det förvånansvärt bra. Egentligen är den en hyllning till The Hustler.
Och Scorsese gjorde i och för sig boxningsfilmen Raging Bull sex år tidigare, men boxning och biljard är ju inte samma sport precis...

Filmen är egentligen rätt tam i innehåll. De spelar nästan bara hela tiden. Men det gör ingenting, då filmen ändå är så pass färgstark och underhållande att man kan bortse från småfelen. Manuset av Richard Price är intelligent, biljardscenerna är fantastiskt snygga i alla härliga färger och soundtracket är bland det bästa som har gjorts till en spelfilm. Musiken lyfter alla scener, och är dessutom en tempohöjare som får adrenalinet att flöda.

Biljardälskare kommer att dyrka den här filmen.

Men personligen så gillar jag att se andra spela det.

Jämte 1 har röstat
Bobby Peru 4 har röstat