Recension av The Dark Knight Rises

År: 2012
19/10 2012
Recenserad av Magkatarr
V
arför jag ogillar THE DARK KNIGHT RISES.

OBSERVERA! STORA SPOILERS KOMMER ATT FÖREKOMMA!

Tänkte bara kort sammanfatta varför THE DARK NIGHT RISES inte föll mig i smaken.

Det hela har sin grund i att Nolan har tryck in material för tre filmer i en enda. TDKR innehåller karaktärer, handling och teman för en serie på 10 avsnitt. Detta gör i sin tur att INGEN av dessa karaktärer, handlingar eller teman får någon som helst plats att andas eller utvecklas. Filmen hoppar hela tiden mellan olika scenarion, nya karaktärer introduceras och publiken förväntas bara att på en gång svälja vad Nolan försöker att säga. Filmen innehåller NOLL karaktärsutveckling.

EXEMPEL: Miranda Tate springer på Bruce Wayne utanför Wayne’s hus. Dom har sex med varandra = en kärleksrelation = Bruce ger Miranda tillgång till hela Wayne Enterprice och visar henne även VÄRLDENS farligaste massförstörelsevapen. Bruce och Mirandas oerhört tunna relation ska sedan ligga tillgrund för den stora twisten när M.Tate visar sig vara Talia al Ghul. Filmens största twist – när Tate sticker kviven i Batman – har byggts upp av filmhistorens tunnaste relation.

För att kunna föra denna fullständiga röra framåt så tvingar Nolan alla sina karaktären att göra fullständigt ologiska saker. Ett antal helt vansinnigt fåniga scenarion spelas upp och allting kryddas av de styltigaste dialogerna en människa har hört.

Exempel på dessa scenarion:

1. Bruce Wayne. Världens mäktigaste man – BATMAN, blir inte mindre än två gånger totalt grundlurad. Missar som skulle kunna ha undvikits genom en enkel bakgrundskoll. Först anställer han en hjälpreda som är efterlyst överallt, en mytomspunnen tjuv som stjäl hans mors halsband, för att sedan tillsätta Talia al Ghul i styrelsen till Wayne Enterprise. Talia al Ghul, dotter till Ras al Ghul – League of Shadows ledare och Batmans ärkeskurk.

2. För att slippa behöva lösa problemet med Bane vs. polisen så låter Nolan alla stadens blåklädda marschera rakt ner i kloakerna helt utan en tanke på att detta kanske inte är en lysande idé.

3. Bruce Wayne blir kastad i fängelsehålan av Bane. Av någon anledning så väljer Bane att ta sig tid, mitt under hans “ta-över-världen”-plan, att åka till “Långtbortistan” och fängsla Bruce. Detta fängelse som tydligen ska vara det vidrigaste på planeten visar sig faktiskt vara ganska trevligt. Bruce hamnar i samma cell som två mysiga farbröder. En av farbröderna hjälper tom. Bruce med sin brutna rygg. Detta gör han genom en lätt lite smäll på en av kotorna för att sedan hänga upp honom i ett rep. PERFEKT.

Fångarna är till och med så härliga att de snällt hejar på när Bruce försöker klättra upp. Det är allt.

Bruce gör några armhävningar och är på ett par månader tillräckligt frisk för att klättra ut ur brunnen och teleportera sig rakt in i Gotham. Förbi militären, förbi polisen, förbi Bane’s alla hejdukar.
Han har dessutom tid nog att spendera ett par timmar att måla med bensin på bron och tajmar EXAKT i rätt tid för att kunna rädda Gordon och company från att falla ner under isen.

Han väljer sedan att direkt gå in i en ny “hand-to-hand”-fight med Bane, trots att han blev totalt mosad förra gången dom slogs. Denna gången har han ju trots allt gjort ett gäng armhävningar i ett fängelse innan och vinner ju såklart.

Någonting som tog mig ur filmen helt var att undertiden som Bane har haft kontroll över Gotham, typ 5-6 månader så har alla karaktärerna haft tid för att vårda sitt yttre. När Batman kommer tillbaka så har t.ex. Gordon kvar sin perfekt rakade mustasch. Catwomen och Miranda Tate har perfekt smink och uppsatt hår. Detta trots att de levt i en stad där total anarki/inbördeskrig har härjat i typ ett halvår.

En annan sak som stör mig något enormt är Nolans klumpiga editering/klippning. Ibland känns det som att han plockar bort scener ur handlingen och förväntar sig att vi i publiken har så mycket popcorn i ansiktet att vi inte märker något. Ett väldigt tydligt exempel är:

1. I scenen när Bane och hans gäng rånar Wallstreet så säger Bane’s datakille att det är ca 8 minuter kvar på nedladdningen. Bane och gänget drar från Wallstreet och en fartfylld biljakt sätter igång. När skurkarna åker ut ur “banken” så är det ljust ute. När Batman har jagat dom ett tag så är det plötsligt mörkt och natt. När Bane sedan frågar sin datakille hur långt det är kvar på nedladdningen så svarar han ca 4 minuter(!!!!). På 4 minuter har Batman alltså hunnit jaga dom genom hela staden, inte nog med det, SOLEN HAR HUNNIT GÅ NER!!!

SLUTET: Jag har mycket att säga om slutet av TDKR men jag börjar få skrivkramp. Det är det löjligaste slutet jag sett. Någonsin.
SLUT!

Darkspine 8 har röstat