Recension av The Dark Knight

Ã…r: 2008
26/7 2008
Recenserad av niklasringdahl
D
en snart 70-åriga skapelsen Batman är tillbaka ännu en gång, mörkare än någonsin. Efter sitt första framträdande i serieform på slutet av 30-talet har han klarat sig från sina ärkefiender, illvilliga gayrykten, kitschiga TV-serier och popularitet i berg- och dalbana. Sedan Tim Burtons hyllade version 1989 och de stadigt sämre följande filmerna har man nu i och med den föregående filmen ”Batman Begins” tagit nya tag ytterligare en gång. ”The Dark Knight” fortsätter på den banan som stakades ut i ”Batman Begins”, med en återgång till det ursprungliga mörka och våldsamma som utmärkte Batman i födelsen.

I Batmans hemstad Gotham City har våldet eskalerat och opinionen skyller delvis på Batman, med logiken att utan honom skulle inte skurkarna vara så våldsamma och många liv skulle sparas. Med bitterhet ser den ofattbart rika Bruce Wayne ut över den otacksamma staden från sin enorma taklägenhet med direkthiss ner till garaget och tvivlar på sitt val att ta på sig rollen och ansvaret som den mörka hämnaren Batman. Maffian och andra kriminella organisationer visar sig dock inte hans största problem då en av hans klassiska ärkefiender nu gör entré – Jokern. Han är en psykotisk, översmart, oempatisk och extremt oberäknelig skurk som planerar och utför terroristattentat kors och tvärs över Gotham City mest för att han hatar Batman. Det är viktigt för honom att inte döda Batman, som den intelligenta psykopat han är inser han att en riktig stor skurk kräver en riktigt stor hjälte att slåss emot, och han vill gärna håna Batman genom ständiga planer för att försätta honom i situationer med svåra moraliska val. Jokern är utan tvekan en av de mest intressanta och långlivade skurkarna som skapats i någon superhjältevärld. Utan tydliga mål utom att terrorisera och skapa kaos är hans varumärke just oförutsägbarheten och likgiltigheten för mänskligt liv och lidande. I en tid med ständiga rapporter om terroristdåd över hela världen är det ännu mer skrämmande att möta denna kallblodighet på hemmaplan, låt vara att det är en fiktiv stad på en annan kontinent.

Heath Ledger har fått enorm uppmärksamhet för sin rolltolkning som Jokern, naturligtvis för att det var den sista roll han gjorde innan han gick bort i början av året. Men utan den otroliga och skrämmande tolkning han gör hade den uppmärksamheten bleknat ganska fort. ”The Dark Knight” är den första Batman-filmen utan ordet ”Batman” i titeln, och det är talande i form av att det inte solklart handlar om honom den här gången. Istället låter man mycket av utvecklingen och innehållet handla om de karaktärer som finns runt om honom och de val som de alla tvingas göra i sin vardag. Valet mellan gott och ont, den gråzon av blandade känslor, eller som när Jokern ger valen – ont eller ont. Frågorna pekar lika mycket på publiken som ett antal gånger biter sig i tungan när till synes uppenbart självklara val eller händelser visar sig vara fördomsfullt tolkade. Den grund som Christopher Nolan lade för 2000-talets mörka Batman med ”Batman Begins” visar sig vara stark och bred nog att hålla för ett gediget bygge med starka karaktärer och spännande, oväntade utvecklingar.

Rollywood 19 har röstat
BeforeYouDie 4 har röstat