Recension av The Devil's Backbone

År: 2001
21/2 2005
Recenserad av billybob
F
öräldralöse Carlos anländer till ett barnhem mitt ute i öknen. En odetonerad bomb har borrat sig ner på innergården och vittnar om farorna ute i landet. Men Carlos märker snart att även barnhemmet döljer sina hemligheter. En pojke är försvunnen och de andra barnen viskar om ´den som suckar´. Mexikanske del Toro (Cronos, Mimic) blandar kalla kårar med en vemodig skildring av ensamhet i krigets skugga..

Riktigt fin spökhistoria, måste jag säga. Redan från början inser man att spöket finns där, även om det inte känns särskilt otäckt. Däremot vilar en dyster stämning över barnhemmet där det hela utspelar sig. Varefter historien har sin gång blir det mer spännande, och orsaken till spökerierna avsköjas sakta men säkert.

Jag tycker nog inte att det blir särskilt spännande nån gång, och det är någat jag saknar. Det här nämligen en väl berättad historia, med mycket fint skådespeleri rakt överm där särkilt barnen imponerar stort. Däremot är storyn i sig inte särskilt överraskande, även om saker och ting händer som jag inte riktigt hade räknat med. Spökets skäl att vara det kändes inte särskilt orginellt, men det funkar.

De specialeffekter som finns i filmen är väldigt bra gjorda, både vad gäller spöket och andra mer "actionbetonade" effekter. Även miljöerna är fina och det känns verkligen 30-tal.

Del Toro har gjort ett bra jobb med regin rakt igenom. Även fotot är mycket kompentent genomfört och filmen är riktigt snygg rakt igenom.

Frånvaron av anamorf bild drar förstås ner betyget på bilden, men den är ändå ganska bra, med fina färger och djup svärta. Ljudet får godkänt, även om jag inte märkte av några extravaganser på den fronten.

billybob 7 har röstat

av billybob