Recension av The Forgotten

År: 2004
20/1 2005
Recenserad av cineasten89
N
är det gäller koncepten för filmer som den här, så brukar det vara en bra idé som manusform, men som resultat blir det oftast inte lika lyckat. Dels för att storyn känns lite osammanhängande, dels för att det är för mänskligt i början och för övernaturligt mot slutet. Det spårar helt enkelt ur. Det finns bra stunder, men någonstans mitt i förlorar filmen sin stämpel som "en bra thriller". Det blir istället en blandning av mysterium, thriller, drama och science fiction, och den blandningen brukar sällan uppskattas.

Förutom det gör Julianne Moore en fenomenal roll som sörjande mor, och det är i stort sett hon som lyfter hela filmen. Utan henne och mystiken kring sonens död skulle filmen ha floppat rejält. Det börjar med att hennes rollfigur, Terry, sörjer sin son som dött i en flygkrasch ett år tidigare. Hon går runt hemma på dagarna och kollar på fotoalbumen, hemvideorna med sonen, alla hans saker. Men plötsligt en dag säger alla till henne att hennes son Sam aldrig existerat och att hon går igenom en psykos. I motviljan att tro på det söker hon reda på sanningen och finner en far som påstar att hans dotter, Lauren, dog i samma flygkrasch som hon menar att Sam omkom i. Men då dras NSA (National Security Association) in och det blir en kamp, inte bara med NSA utan också med något övermäktigt...

Det börjar lika bra som det slutar dåligt. Men vad kan man vänta sig? När det börjar bli för övernaturligt vet man bara att filmen kommer att få ett slut som inte gillas. Men samtidigt är idén faktiskt riktigt lockande, och man gillar den när man håller på och se på filmen. Men efter sluttexten gillar man den mindre mycket, eftersom man då tänker på de negativa sidorna av filmen. Vad som är bra med filmen är dess mystik och ljud, och den lyckas ibland skrämma publiken rejält, fast inte lika mycket som den skulle göra i en annan variation av rysare. Egentligen vet jag inte vad som är meningen med denna film - förutom att jag ser det som ett slags experiment med en genremix som tyvärr inte hänger ihop. Se hellre The Butterfly Effect - konceptet var bättre där.

valsinger 7 har röstat
cineasten89 12 har röstat