Recension av The Homesman

Ã…r: 2014
25/9 2014
Recenserad av ehansi
B
aserad på Glendon Swartouts bok med samma titel kommer här en film i sann västern-anda. Tommy Lee Jones står som manusförfattare, regissör och huvudrollsinnehavare i höstens stora dramafilm.

I Nebraska bor Mary Bee Cuddy, en ogift kvinna som rår om sin egen gård. När det börjas ryktas om sinnessjuka kvinnor i närtrakterna bestämmer sig pastorn i byn för att kvinnorna ska skickas till Iowa och att tas hand om. När ingen av makarna till de sjuka patienterna vill ta på sig uppdraget, beslutar sig Mary Bee för att göra det. Men i rädsla för att göra den fem veckor långa resan på egen hand tar hon med sig George, en gammal man som Mary Bee stöter på precis vid rätt tillfälle. George står nämligen och pendlar mellan liv och död med ett rep runt halsen. Mary Bee räddar mannen, i utbyte mot att han måste följa med på resan. Sagt och gjort, det udda paret påbörjar strax efter den långa färden, som visar sig vara mer farlig och känslosam än de hade kunnat räkna med. Påfrestelsen från uppdragets hårda karaktär påverkar Mary Bee och George och frågan är om de kommer klara av den tuffa uppgiften.

Det finns mycket positivt med den här filmen. Skådespeleriet är på topp, inte bara hos Hilary Swank och Tommy Lee Jones som innehar huvudrollerna, men även i de många birollerna. De tre sjuka kvinnorna spelas exemplariskt av Grace Gumer, Miranda Otto och danska Sonja Richter, där den sistnämnda verkligen imponerar. Filmens foto är också en av de stora höjdpunkterna. De vackra miljöerna med sina öppna landskap tas fram på bästa möjliga sätt med det otroligt vackra fotot. Filmen är överlag väldigt välgjord, från kostymerna till de små detaljerna.

Men tyvärr brister det i den spretiga berättelsen. Även om huvudkaraktärerna Mary Bee och George intresserar en så finns det alldeles för många sidokaraktärer för filmens bästa, och tyvärr ges många av dessa karaktärer inget djup. De känns faktiskt rätt tomma. Såväl Meryl Streeps karaktär som Hailee Steinfields får bara några knappa minuters speltid, vilket lämnar ett irriterande sug efter mer. Vad hade dessa karaktärer kunnat bjuda på? Varför fick vi inte lära känna dem? Att ha dessa tankar efter en film på två timmar med ett relativt segt tempo tyder på att något gått snett. Jag lämnas också med en viss fundering kring filmen som helhet. Vad ville egentligen filmen ha sagt? Visst, den är otroligt snygg och den har en intressant berättelse med många gripande stunder. Men vad var egentligen budskapet? Vad är lärdomen i berättelsen? Jag lämnas med en viss tomhet när eftertexterna rullar. Vart är djupet? Det blir för tunnt, vilket är synd för en berättelse som definitivt skulle kunna lämna ett större avtryck.

Så även om filmen är vacker och skådespelarna levererar så blir filmen i slutändan för tunn. Men om man är förtjust i västern-miljöer så är detta absolut en film att spana in. Dessutom får ni se en Tommy Lee Jones dansa och stoja runt en lägereld, och det är det väl ingen som vill missa?

Elina Hansi

ehansi 3 har röstat