Recension av The Imitation Game

Ã…r: 2014
24/2 2015
Recenserad av Mat1az
U
nder andra världskriget använde sig nazisterna av en komplicerad chiffermaskin för att kryptera topphemliga meddelanden. Den så kallade Enigma-maskinen hade över en triljon variabler och ansågs omöjlig att knäcka. Men en ung matematiker kom att bevisa motsatsen.

Den unga matematikern var Alan Turing, här spelad av en alldeles briljant Benedict Cumberbatch som gör sin mest absoluta rollprestation hittills. Turing hörde till ett team av kodknäckare i Bletchely Park där engelsmännen samlat sina smartaste hjärnor. Deras projekt var att göra det omöjliga – att knäcka Enigma-koden. Resultatet av deras arbete kom att hållas hemligt i 50 år.

Historien följer Turing som det missförstådda geniet. Han rör sig i en värld fylld med människor och känslor som han inte förstår sig på. Dessutom är han homosexuell (något som var kriminellt i England fram till 1967). Vid sin sida har han kollegan och livskamraten Joan Clarke (Keira Knightley).

Clarke fungerar lite som en vägledare för Turing i det sociala spelet som majoriteten kallar för livet. Hon är också ett vittnesmål för särbehandlingen av kvinnor och män som ännu var särskilt tydlig under den här tiden. Rollen är en av Knightleys bättre på senare tid.

Hela filmens recept är i grund och botten lite för bekant. Att Oscarstatyetter varit i åtanken är inte speciellt svårt att se. Det kommer säkerligen störa vissa att man spelat med för säkra kort. Man har även varit aningen för sparsam med spänningsmoment. Det saknas nålar att sitta på. Den välplacerade och subtila humorn gör sig i alla fall till rätta och räddar filmen från ett falla in i en allt för gråblek palett.

I sin helhet är det svårt att bortse från att detta är ett mästerligt hantverk av norrmannen Morten Tyldum. Fotot är otroligt snyggt, det är väl koreograferat och skådespelet är i toppklass.

Detta är Tyldums engelskspråkiga regidebut, och likt svensken Tomas Alfredson (som själv gjorde engelskspråkig regidebut med Tinker Tailor Soldier Spy) märker man av en stor visionär. Det här är någon som är redo att erövra världen. Penseldragen må vara aningen förutsägbara här, men de är en ren fröjd att beskåda.

Mat1az 3 har röstat
saggesaliv 1 har röstat