Recension av The Impossible

År: 2012
10/12 2012
Recenserad av dirtypoison
D
et är en film som följer en viss familj under tsunamikatastrofen '04. Det jag frågade mig själv innan jag såg den var varför denna film gjordes? Visst, det är en spännande story om hur en familj överlever en katastrof som påverkade tusentals människor världen över. Men varför dra upp detta nu?

Vi får följa Ewan McGregor och hans fru Naomi Watts med deras tre söner. Första akten innan tsunamin slår till är oerhört kort (runt femton minuter) vilket säger till oss att det är tsunamin som är i fokus, inte familjetrams. Vi får knappt veta något om familjen förutom att dom bor i Japan, verkar vara jävligt täta, och att en av ungarna gillar rymden som fan. Innan de drar till poolen för att mötas av tsunamin så får McGregor reda på att han kanske inte får behålla sitt jobb vilket innebär, tråkigt nog, att Watts kanske måste börja jobba igen och sluta vara hemmafru ("worst things can happen" säger hon. Och ja, hon har väl rätt.)

Vi har blivit våldtagna av stora Hollywoodproduktioner som säger åt oss hur vi ska känna och berättar stories på engagerande sätt. Visst, fotot var stundtals riktigt snyggt och de är inte snåla med att visa hur jävla jobbigt det faktiskt var (vi får se hur Watts får en gren genom bröstet och hur vuxna som barn kastas omkring i vattnet och blir mer eller mindre misshandlade av allt som finns i vattnet - det är rått och stundtals smått obehagligt). Problemet jag har med denna film tror jag är hur klyschig och dramarunkande den ändå blev trots den episka settingen som finns för filmen. Det är för mycket fokus på just denna familj och eftersom vi aldrig fick tid att lära känna dom tillräckligt (jag tycker inte vi lär känna karaktärerna på ett rättvist sätt genom skrik och blod och panik) så orkade jag inte sympatisera. Visst, jag kan tänka mig att idén var att presentera en familj som skulle kunna vara vilken familj som helst, men för mig funkade det inte.

Och det var ärligt talat riktigt snygga delar och emotionella moment som fick mer än halva klassrummet att sitta i tårar. Men allt känns så förhastat och oengagerade när alldeles för lång tid spenderas för att följa ungen som springer runt i sjukhuset och gör jävla tradiga saker. Jag hade velat se att fokuset skulle ligga på det råa och hemska genom hela filmen, och inte fokus på att "hoppet är det starkaste som driver människan"-skitsnacket.

Men fan vet jag. 3-/5

dirtypoison 5 har röstat