Recension av The Island

År: 2005
26/7 2005
Recenserad av cederbro
J
aha, så var det då dags för Michael Bays senaste actionrulle att dundra in på våra biografer, och när det gäller Michael Bay så vet vi alla vad som väntar.
Enorma explosioner, hård action, coola oneliners, och väldigt lite substans.
Eller?

The Island börjar precis som väntat. Det är snyggt, sterilt och tillrättalagt. Svepande kameraåkningar, musik på hög volym. Snygga miljöer i vitt, stål och glas.
Lincoln Six Echo (Ewan McGregor) är en av de lyckliga som överlevt "den stora katastrofen". Han hålls nu i karantän i ett stort, sterilt byggnadskomplex tillsammans med de andra överlevarna. De följer väl inövade mönster, och är noga övervakade av kontrollerande vakter och läkare, bland annat av Merrick (Sean Bean). Allt för deras eget bästa. Det Lincoln Six Echo och alla andra hoppas på är att bli en av de lyckliga få vars namn dras i det stora lotteriet. Vinnarna får nämligen lämna byggnaden och flytta till "Ön", det enda osmittade och bevarade området efter katastrofen.

Problemet är att Lincoln har mardrömmar. Drömmar om saker han inte förstår sig på. Drömmar som inte stämmer riktigt. Sedan, i samband med att hans närmaste vän Jordan Two Delta (Scarlet Johansson) vinner lotteriet och ska få resa till ön, gör Lincoln en fasansfull upptäckt. Han varskor Jordan, och tillsammans bestämmer de sig för att försöka fly till den hägrande ön...

Skådespelarinsatserna och rollerna är exakt som väntat i den har filmen, och alla huvudrollsinnehavarna gör om inte några fantastiska insatser så i alla fall inte bort sig. Ewan McGregor är bra som förbryllad men beslutsam hjälte. Sean Bean är som vanligt bra i rollen som "är han god, är han ond?". Michael Clarke Duncan är stor. Steve Buscemi spelar Steve Buscemi, och Scarlet Johansson är så bedårande vacker att det gör ont. Nästan för vacker till och med. I flera scener kommer jag på mig med att sitta och fundera på om inte hennes ansikte har bearbetats och retucherats lite i efterproduktionen. Allt för att passa in i Michael Bays tuggummireklamslook i de mer romantiska scenerna.

När flykten väl påbörjas drar Bay fram stora skrammeltunnan. Det skjuts och sprängs och rockar hårt i ett rasande tempo. Det lånas friskt från filmer som Matrix och Enemy of the State. Helikopersvepningarna, de blinkande datorskärmarna och de coola (?) onelinersarna kastas emot oss i samma höga tempo som maskingevärskulorna smattrar mot våra flyende hjältar.

Men mitt i allt smällande kommer jag på mig själv med att tycka att grundstoryn faktiskt fungerar riktigt bra. Det är helt enkelt spännande. Tyvärr litar inte Bay på sitt manus och sina skådisar, så istället avbryter han konstant det man vill se med skakiga och förvirrande fighter och ännu mer helikoptrar och explosioner. Tyvärr verkar det gå hem bland biopubliken, i alla fall den amerikanska. Varje våldsam smäll eller stenhård kommentar från de goda bemöts med applåder och spridda visslingar.

Som sagt lyckas faktiskt filmen hålla mig riktigt intresserad förvånansvärt länge, de ständiga ryckiga actionscenerna till trots. Men den pinsamma produktplaceringen, de fåniga publikflirtande replikerna och det standardiserade actionslutet gör att jag tyvärr lämnar salongen med en väl bitter eftersmak på filmkritikertungan.

Synd att det här manuset gick till Michael Bay. För med en lite mindre budget och en tightare, mer berättardriven actionregissör (ex Christopher Nolan) vid rodret skulle det här kunnat blivit riktigt bra.

hsq 28 har röstat
Pebosjan 16 har röstat