Recension av The Italian Job

År: 2003
10/4 2006
Recenserad av Boondock_saint
T
he Italian Job är en re-make på filmen med samma namn (“Den vilda biljakten” på svenska) från 1969, men eftersom jag själv inte har sett originalet så recenserar jag versionen från 2003 utan att jämföra den med den första.

Regissören F Gary Gray är nog inte känd hos många personer. Hans meritlista består mestadels av musikvideos åt artister som Outkast och R Kelly, och han har bara regisserat ett fåtal filmer, som Be Cool och A Man Apart.
Ingen sådär jätteimponerande meritlista alltså. Men det har absolut inte hindrat honom från att lyckas med The Italian Job.

I början av filmen tas vi direkt till vacker arkitektur och svärande gondoljärer i Venedig där sex amerikanska män planerar en kupp på hög nivå där de med hjälp avancerad datorteknik och sprängämnen ska stjäla guldtackor för inte mindre än 35 miljoner dollar. Jag avslöjar inga hemligheter när jag säger att de (självklart) lyckas med kuppen och genom sin fascinerande smart uttänkta plan kommer undan både polis och civila säkerhetsvakter. De bjuder dessutom på en båtjakt som ett komplement till alla amerikanska actionfilmers tröttsamma biljakter.

Inte långt senare i filmen blir de dock förrådda av en av sina egna vilket resulterar i att han skjuter ihjäl en av dem och sticker med guldet i tron att alla är döda.

Ett år senare har Charlie Croker, Handsome Rob och co spårat rätt på förrädaren och planerar att ta ut sin hämnd, med hjälp av en snygg kassaskåpstekniker vid namn Stella.

Filmen bjuder på genomgående bra skådespelarprestationer av kända namn som Mark Wahlberg, Charlie Theron, Edward Norton och Donald Sutherland, samt mindre kända men väl valda skådisar som Jason Statham och Seth Green. Här finns även humor, action och snygga biljakter som går bland annat genom Los Angeles tunnelbana. Bilarna de kör är trimmade små Mini Coopers - hundkojor - vilket gör att de utmärker sig och att det inte känns som vilken medelmåttig biljakt som helst.

Med hjälp av väl planerade och geniala kupper, en bra story, oslagbart snygg vinjett och suveränt soundtrack har det här blivit en film som jag kan se hur många gånger som helst och som jag definitivt föredrar framför den mer hypade Oceans Eleven.

Boondock_saint 15 har röstat

av Boondock_saint