Recension av Den siste mannen på jorden

Regissör: Ubaldo Ragona, Sidney Salkow
Ã…r: 1964
25/8 2009
Recenserad av AddeColciago
D
et har gjorts tre kända och uppmärksammade filmatiseringar av Richard Mathesons skräckroman I Am Legend. Den med samma namn och med Will Smith i huvudrollen är den senaste. Dessförinnan var det The Omega Man med Charlton Heston, som jag ju har skrivit om här, men redan 1964 kom den första filmatiseringen. Namnet var The Last Man on Earth och denna gång var det skräckfarbrorn Vincent Price som var ensam kvar.

Handlingen följer samma mall som de övriga filmerna. Robert Morgan (inte Neville som i både boken och de andra filmerna) är den enda kvarlevande människan på jorden efter en katastrofal epidemi. Eller ja, den enda friska människan.

Den största skillnaden mot de andra filmerna är att här är de smittade inte något annat än vanliga vampyrer. De tål inte dagsljus, vitlök, speglar och allt annat. För att få död på dem krävs ett vasst föremål genom hjärtat. Alltså följs den vanliga vampyrmallen. Vilket egentligen bara är till godo. Vem vill inte se Vincent Price som vampyrslaktare?

Filmen börjar direkt med att etablera en alldeles lysande känsla av ensam- och utsatthet. Genom en mycket mysig voice-over berättar Price att varje dag ser likadan ut och han ifrågasätter vad som egentligen är meningen med att fortsätta kämpa. Sen kommer bakgrundhistorien till varför allt blev som det blev. Eftersom det handlar om en epidemi känns det ganska skrämmande att se hur människor hör talas om viruset, men förlitar sig på att världens forskare och doktorer ska hitta ett botemedel. Vi har ju lite av samma situation i dagens nutid.

Tidens tand har inte varit alltför snäll mot The Last Man on Earth, men för att ändå vara så lågbudget är jag positivt överraskad. Den håller ett bra tempo och Price är lysande, vilket räcker för mig. Jag har inte läst boken, men den här känns ändå mest trogen förlagan.

AddeColciago 0 har röstat

av AddeColciago