Recension av The Legend of the 7 Golden Vampires

Ã…r: 1974
27/7 2003
Recenserad av niebaotan
U
nder 60 och 70 talet så var det främst ett bolag som utmärkte sig i skräckgenren när det gällde vidunder som Frankenstein och Dracula. Jag talar självklart om Hammer Studios som under sin era producerade ett stort antal klassiker. Under samma tidsperiod regerade Shaw Brothers i Hong Kong, här mest kända för sina Kung-Fu rullar. Ett samarbete mellan dessa bolag låter ju nästan som en ren omöjlighet vilket det knappast är då de tillsammans gjorde den ytterst underhållande filmen "Legend Of The Seven Golden Vampires år 1974.

I denna film mixas två olika genrer och dessutom två helt skilda kulturer. Resultatet är en minst sagt helgalen film med hjältemodiga vampyrjägare och fighter på rullande band som kommer underhålla de flesta.

Tro nu inte att detta är en film av hög klass, nej det kan jag säga att det definitivt inte är. Aktörer av en klass knappt värda att nämnas, tabbar och misstag lite här och där samt en story som minst sagt är skrattretande. Inget av det jag nämnde gör förvisso filmen sämre utan det hela är ju hur kul som helst. Filmen lider knappast av någon dötid, det är möjligtvis de ganska meningslösa kärlekshistorierna som saktar ner tempot något, men annars är det fullt ös så gott som hela tiden.

Den enda skådespelaren som förtjänar någon god kritik är egentligen Peter Cushing som spelar Abraham Van Helsing. Han flyter bra in i den rollen vilket också kan bero på att det knappast är första gången han porträtterar honom. De andra är för det mesta gräsliga och tillför inget trovärdigt. Som själva greve Dracula ser vi John Forbes-Robertsson, hade själv uppskattat Christopher Lee i den rollen, vilket hade varit grymt häftigt. Men förvisso ser John Forbes ganska hemsk ut, dock är hans agerande som aktör lågt.

Det absolut roligaste med filmen var trots allt de kinesiska vampyrerna, deras annorlunda utseende känns väldigt välkommet efter man sett några engelska eller amerikanska produktioner där vampyrerna så gott som alltid ser likadana ut. En hel arme med levande döda hade vampyrerna under sin makt också, och gissa om de var fula. Sminkningen och maskerna var väll inte allt för övertygande precis om jag säger så.

"Legend Of The Seven Golden Vampires" är ibland en grymt underhållande film som bör falla de flesta i smaken. Den är dock något seg på vissa ställen och den tappar lite intresse längre fram. Men en klar 3:a är den väl värd.

niebaotan 5 har röstat

av niebaotan