Recension av The Machinist

År: 2004
13/7 2005
Recenserad av Ersk
D
et är någonting som inte är riktigt som det ska vara hos Trevor Reznik (Christian Bale). Han är extremt undernärd, så till den grad att en prostituerad (Jennifer Jason Leigh) påpekar att om han bara vore lite smalare så skulle han upphöra att existera. Att Reznik inte sovit på ett år gör inte saken bättre.

Det är kanske inte så konstigt att det bara är Reznik som sett den nye killen, Ivan, på arbetsplatsen. Samma kille som en dag distraherar Reznik så att hans arbetskamrat blir skadad i en maskin. Vem är egentligen Ivan? Varför är det bara Reznik som har träffat honom? Varför börjar Rezniks arbetskamrater vända sig mot honom? Är det en sammansvärjning mot honom på grund av olyckan han orsakade? Vem är det som lämnar lappar på hans kylskåpsdörr? Reznik försöker hitta svar på frågorna, men det som i hans ögon ter sig fullständigt logiskt bemöts med oförstående och oroliga blickar från hans omgivning.

Det är oundvikligt att nämna Franz Kafka och Alfred Hitchcock i samband med den här filmen. Den förvirrade kafkastämmningen är påtaglig och kombinerad med den uppbyggande hitchcockska spänningen är det svårt att inte helt ryckas med i filmen. Roque Baños suggestiva musik med stundvis huggande hitchcockstråkar förstärker effektivt stämningen i filmen. Musiken är faktiskt den mest stämningshöjande jag hört sedan Cliff Martinez filmmusik till Steven Soderberghs filmatisering av Solaris.

Regissören, Brad Anderson, vågar förlita sig på spänningen i Rezniks paranoida sökande efter svar och det blir aldrig ett simpelt effektsökeri med lama skrämseleffekter eller floder av blod. Troligen på grund av att Anderson hittade ett spanskt filmbolag som var beredd att göra filmen på det som sätt han föreställde sig den. I Europa görs bra amerikansk film skulle man kunna säga.

The Machinist är medryckande förvirring suveränt gestaltad av Bales spöklika uppenbarelse. Hans karaktär är galen och hans episodiska möten med omvärlden förstärker detta genom att vi inte alltid får veta hur scenen slutar, har den överhuvudtaget ägt rum? Det ger också en känsla av tomhet och utanförskap som förkroppsligas av den smärtsamt sköra Bale. Det här är Christian Bales film från början till slut (äntligen kan vi låtsas som att den pinsamt usla Equilibrium aldrig någonsin existerat). Hans motskådespelare har dessutom inte mycket utrymme och de finns mest där för att bekräfta hans förvirring.

Många av filmens miljöer är utstuderat spartanska, men de miljöer som ska vara mer vardagliga känns ibland lite för iordningställda. Historien skulle kunna vara lite djupare, därmed inte sagt att den är dålig. Musiken, fotot och Bales borttynande existens ger en mycket stark stämning som väger upp det där lilla extra som historien saknar. Vad gäller genren paranoid thriller så är det här bland det bättre som gjorts sen David Finchers The Game.

MissMalibu 7 har röstat
Ersk 11 har röstat