Recension av The Majestic

År: 2001
9/5 2004
Recenserad av connya
D
et finns regissörer, skådespelare, kompositörer man älskar eller hatar, inte bryr sig särskilt mycket om eller köper filmen bara för att de är med i den trots att man inte vet någonting om dem.
Frank Darabont/Jim Carrey är onekligen en spännande kombination i mina ögon då regissören Darabont regisserat och skrivit "Nyckeln till Frihet" som i mitt tycka är en av världens bästa filmer. Jim Carrey har jag alltid tyckt om och samtidigt anat vilken otrolig skådespelare han är. För även om jag tycker om The Mask, Den galopperande detektiven med flera har jag alltid hoppats att han skulle få mer seriösa roller. Truman Show var ett steg på vägen och The Majestic är verkligen en film där ingenting av Jim Carreys berömda kropp -eller överdrivna mimspel får utrymme.
Peter Appleton (Carrey) är en manusförfattare i 50-talets Hollywood där hans första film gått upp på biograferna. Det är en ganska dålig film men samtidigt har han ett manus som ska ge honom en plats bland de riktigt stora stjärnorna. En dag när han anländer till studion är det helt tomt och han får reda på att inspelningen är nedlagd. Högt uppsatta män anklagar honom också för att vara kommunist då han var med i en klubb med sådana värderingar när han gick i skolan, trots att han bara var på deras möten för en speciell flickas skull. Eftersom hans film blir nerlagd gör även hans skådespelande flickvän slut med honom och efter en kväll på en bar tar han sin bil och kör runt. Efter en olycka spolas han i land på stranden till kanten av staden Lawson och han lider av minnesförlust.
Staden som förlorat många av sina nära och kära under andra världskriget tar emot honom med öppna armar eftersom han är slående lik en av de söner som försvunnit i kriget. Han är till och med så lik att fadern Harry Trimble (Martin Landau) tror att det är hans son som återvänt.

Appleton börjar nu bli ett med det livet som den förlorade sonen, Luke Trimble, hade där och träffar gamla kompisar, sin gamla fästmö och andra personer.
Men minnet börjar långsammt komma tillbaka och det nya liv han lever är så fantastiskt att han inte bara kan släppa det.

Som sagt köpte jag den här filmen mycket på grund av regissören och huvudrollsinnehavaren. The Majestic är en film med mycket även om den hela tiden är ganska lågmäld så blir den spännande på grund av det vi vet kommer bli oundvikligt när Appleton får tillbaka sitt minne och folk i staden inser att det inte är Luke som återvänt.
Men vägen till det ganska tamma slutet innehåller väldigt många fina scener och vänskapen mellan alla karaktärerna i den lilla sömninga småbyn gör att vi snabbt blir involverade och berörda av det som sker och har skett där och det är just den prägeln som hela filmen får över sig. De mindre karaktärerna känns som om de alltid funnits där, förhållandet mellan far och "son", skickligt spelat av Carrey och Landau, blir liksom självklart. Tillsammans blir det trovärdigt och berörande.

Filmens enda svaghet är att den är lite för lång i kontrast till sitt ganska långsamma tempo. Visst fyller Darabont alla scener med någonting av substand och hela processen när de beslutar sig efter Lukes hemkomst att öppna den gamla stadsbiografen igen är sådär Hollywoodmagisk att man drar på läpparna och befinner sig i något slags filmlyckotillstånd.
Men annars är det stundtals också en ganska långdragen historia med klassiska element och därför tappar den lite av sin annars så genomträngande charm.

Men huvudsaken i mina ögon är i alla fall att Jim Carrey bevisar vilken otroligt bra skådespelare han är och det i en seriös film som berör.

connya 7 har röstat
Loomis 5 har röstat