Recension av The Man from Earth

År: 2007
28/1 2010
Recenserad av pooptroop
M
åste man lägga miljontals dollars för att göra en riktigt bra film? Svaret är ett rungande NEJ! Därför tar jag tillfället i akt och skriver lite om filmen The man from Earth. En film som bara kostade 200 000$ att producera fram. Vilket i Hollywoodtermer inte är ett smack egentligen.
I filmens centrum finner vi läraren John Oldman (David Lee Smith) som precis sagt upp sig från sitt jobb och ska flytta från den lilla staden han befinner sig i. När han håller på att packa ut saker från sitt hus dyker ett gäng av hans lärarkolleger upp. De har bestämt sig för att fira av honom innan han åker.

De frågar alla honom varför han egentligen ska flytta, men John kan inte komma med någon riktigt bra förklaring. Då finner en av kollegorna en ännu okänd Van Gogh-tavla med texten ”Till min vän Jaques Born” på baksidan. Vännerna blir allt mer nyfikna och till slut berättar John Oldman om sitt öde: Han är egentligen 14 000 år gammal.

Detta kan låta som en jäkligt corny version av exempelvis Highlander. Men den lyckas ändå leverera något fruktansvärt bra. Oldman (gammal man) berättar för sina vänner om saker han varit med om och hur världen har förändrats under så lång tid. Vännerna som är ett gäng bestående av en historiker, en superkristen, en biolog, en arkeolog samt en antropolog blir såklart skeptiska och börjar ifrågasätta Johns påstående. John som givetvis från början berättar att han gissar på att de inte kommer att tro på honom får sakteligen över dom på sin sida. Vissa är mer skeptiska än andra (som det sig bör).

Detta är en film som jag absolut älskar och har sett om X antal gånger. Trots att 99 procent av filmen utspelar sig i en stuga där John enbart sitter och berättar så tröttnar jag inte. En sådan film hade absolut kunnat bli långranding. Men istället sitter jag och lyssnar på helspänn. Som om jag befinner mig på en oerhört intressant historieföreläsning.

Manuset är skrivet av den kände manusförfattaren Jerome Bixby. Mannen som skrivit ett enormt antal Star Trek-avsnitt. Han började manuskriptet redan på 60-talet men det blev inte klart förrän vid hans dödsbädd 1998.

En av producenterna till filmen, Eric D. Wilkinson, gjorde även ett ganska intressant uttalande när filmen läckte ut på nätet. Istället för att vara arg och negativ a’la Lars Ulrich så tackade han nätpiraterna för gratis marknadsföring:

"Our independent movie had next to no advertising budget and very little going for it until somebody ripped one of the DVD screeners and put the movie online for all to download. Most of the feedback from everyone who has downloaded “The Man From Earth” has been overwhelmingly positive. People like our movie and are talking about it, all thanks to piracy on the net"

pooptroop 13 har röstat

av pooptroop