Recension av The Martian

Regissör: Ridley Scott
År: 2015
Antal visningar (2019)    Forumdiskussion (0)
2/10 2015
Recenserad av niklasringdahl
M
att Damons vetenskapsman Mark Watney blir lämnad ensam på en främmande planet. Det låter ju som att man återvunnit överblivet material från Interstellar, men som tur är så har Ridley Scott och Christopher Nolan helt olika ton i sina filmer, så likheten blåser bort med första sandstormen på Mars.

Filmen är baserad på en bok som Andy Weir skrev 2011 och lade ut gratis på webben. Den stora popularitet som den fick är mycket tack vare väldigt noggrann research. Weir undersökte alla fakta, räknade parabler och dessutom är hans pappa inte astronaut, men väl partikelfysiker.

Väl underbyggd SciFi är vi ju inte bortskämda med, men även om mycket känns autentiskt så måste man ändå kisa lite för att inte se genvägarna för dramatikens och filmteknikens skull. Gravitationen på Mars som är 0.38 av Jordens och sandstormar i en extremt tunn atmosfär, men äsch, det gör man faktiskt gärna för tonen är avslappnad trots det rätt prekära läge som Watney hamnat i. Hans inställning och förmåga att se möjliga lösningar på alla problem är den stora behållningen. Även räddningsaktionerna på Jorden blir väldigt spännande, med mycket tät känsla i Nasa:s kontrollrum, trots utmaningen i att det tar 24 minuter att ens skicka ett motsvarande sms till Mars.

Likheten med Interstellar bleknar som sagt, men lite saknar man den dramatiska tyngd som den och rymdkollegan Gravity har. Den där sugande känslan av att det är så otroligt ensamt där ute. Den psykologiska aspekten av den ultimata övergivenheten får här stå tillbaka till förmån för mer praktiska frågor. Vilket antagligen är nyckeln även för Mark Watney.

niklasringdahl 6 har röstat

av niklasringdahl