Recension av The Next Three Days

Ã…r: 2010
30/11 2010
Recenserad av Andy_B
J
ag hade tänkt skriva en recension där jag sågade ”The Next Three Days” vid fotknölarna. Så förbannad är jag på USA-remakes. Detta påfund som vuxit sig större de senaste 10 åren och nu nästan blivit något som vi ser som naturligt. Och jag bryr mig egentligen inte om de produceras för det bara spär på mitt ogillande för kapitalismen ”over there” och jag kan förstå att de inskränkta människorna där behöver dessa filmer omgjorda för att kunna ta dem till sig. Det får stå för dem.

MEN det som sårar mig är att vi, européer som vi är, vi KAN se originalfilmerna i de flesta fall och känna lika starkt för dem. Men ÄNDÅ är det oftast, om man inte är filmgourmand som jag, USA-remakes som vi stöter på i första hand. Trots att vi inte är från USA. Detta tycker jag är ett problem.

Originalfilmen denna gång, franska ”Pour elle” från 2008, är skriven och regisserad av Fred Cavaye och är en helt ok thriller gjord med ganska låg budget. ”The Next Three Days” av Paul Haggis har mer budget och Russel Crowe och Elisabeth Banks i huvudrollerna. Och är en snäppet bättre film. Men det hör inte till sammanhanget här där jag verkligen vill uppmana er till att försöka leta upp originalen framför USA-versionerna. They are not made for us! Det måste också varit fruktansvärt tråkigt för Haggis, som ju gör och skriver egna filmer annars, att göra en i vissa scener exakt kopia av originalfilmen. Eller lär man sig kanske något av det? Lär av mästarna!

Hursomhelst, John Brennans fru blir arresterad för mord och han, i tron att hon är oskyldig, beslutar sig för att inga medel är för dyra för att få henne tillbaka. Haggis har lagt till en halvtimme på filmlängden och kunnat skruva och krydda till scenerna en aning. Vissa gör sig bra vissa är onödiga men, kanske mest på grund av budget, blir helheten mer spännande än i ”Pour elle”. Vi får mer scener med frun vilket får oss att känna en aningens mer för paret. Eller så är det så att jag redan blivit smittad av USA-sjukan, vem har inte det?, och behöver de där lite extra emotionella scenerna för att känna någonting. Helt okej soundtrack av Mr Elfman.

Det är bra för stunden- och verklighetsflykts-film, den slår an lite samma strängar som ”Jagad” gjorde 1993, och båda filmerna (originalet och remaken) får varsin 3:a av mig.

rikirock 0 har röstat
frienatic 4 har röstat