Recension av The Postman - Budbäraren

Ã…r: 1997
9/1 2007
Recenserad av RasmusOrsén
E
n film regisserad, producerad och spelad av flerfaldigt Oscarbelönda Kevin Costner. En historia om hopp och att aldrig ge upp, baserad på David Brins bok med samma namn.

Cirka år 2000 bröt ett tredje världskrig ut. Det slutade med några få överlevande som skapade ett anarkistiskt samhälle där varken lagar eller regler finns. Ett samhälle med krossade regeringar och där var man råder sig själv.

Kevin Costner spelar luffaren vars riktiga namn är helt okänt. Men när han blir tillfångatagen av den grymme tyrannen Bethlehem (Will Patton) så saknar allt vad han är betydelse. Hans enda chans att bli fri är att försöka rymma. Något som inte verkar alltför lätt...

Men tack vare en tillfällighet så lyckas han rymma, något som gör Bethlehem ursinnig. Precis efter sin rymning hittar han en död brevbärare sittande sedan många år i sin postbil i ett dike. Rymlingen tar på sig postuniformen och väskan och börjar gå mot den adresserade byn. Han utger sig för att vara en brevbärare och får namnet "Budbäraren". Han återskapar det amerikanska postsystemet, men när Bethlehem får nys om det blir det inbördeskrig, något som kommer bringa både död, mod och fruktan. En kamp där tyrrani står mot hoppet.

Ännu en gång sätter Kevin Costner sig själv som den gode hjälten i huvudrollen, då detta likt Oscarbelönade "Dansar med vargar" och den misslyckade framtidsfilmen "Waterworld".

The Postman handlar liksom Waterworld om ett förfallet framtidssamhälle utan lagar. Visserligen är den här filmen inte lika dålig som Waterworld men Kevin Costner borde hålla sig till draman som Dansar med Vargar. Början på den här nästan tre timmar långa filmen är mycket seg och i längden rent av plågsam. Först efter en timme blir den intressant och upplösningen är ganska klychig. Ändå har den ett starkt budskap även om handlingen inte går så djupt.

Costner inte bara regisserar och producerar. Han tar också på sig huvudrollen. Han är okej men har gjort betydligt bättre framträdanden. I övriga roller ser vi Will Patton, Larenz Tate, Olivia Williams och då okände Giovanni Ribisi.

Filmen över lag är okej men på grund av den sega inledningen och Will Pattons misslyckade försök att spela skurk så blir det en trea i slutbetyg.

RasmusOrsén 3 har röstat

av RasmusOrsén