Recension av The Prestige

År: 2006
21/12 2006
Recenserad av crawler
R
obert Angier (Hugh Jackman) och Alfred Borden (Christian Bale) arbetar som assistenter åt en illusionist i det sena 1800-talets London. De drömmer båda om egna illusionistkarriärer och främst Borden har inte höga tankar om sin arbetsgivares talang. Efter en tragisk olycka skapas det en djup klyfta mellan de två. De forna vännerna förvandlas till livslångt bittra rivaler vars fiendeskap aldrig tycks sluta växa. När Angier upptäcker att Borden har ett illusionisttrick, The Transporting Man, som är bättre än något Angier tidigare sett, blir han besatt av att lära sig hemligheten bakom och stjäla tricket.

Filmens titel syftar på den tredje, och sista, akten av varje illusion. Den första kallas för The Pledge – en presentation av trickets förutsättningar (damen lägger sig i lådan). Den andra för The Turn – då något otroligt sker (damen sågas mitt itu). Den tredje kallas för The Prestige och är den del där tricket fullbordas, den del där det lyfter från att vara bara otroligt till att bli fantastisikt (damen är hel igen). På detta sätt är även ”The Prestige” uppbygd. Filmen är nämligen som ett enda stort och invecklat magiskt trick. Den börjar lagom småskaligt men vecklar gradvis ut sig i takt med illusionisternas växande rivalitet, blir mer gåtfull, förskjuter perspektiven, roterar långsamt tills vi får se en annan sida än framsidan. Sedan vrids allt ännu lite till. Historien drivs visserligen av en nyfikenhet för vad som ska ske härnäst, men utan att bli för upphakad på sina manusvändningar eller försöka vara smartare än vad den är (som till exempel ”De misstänkta”). Karaktärerna är hela tiden det centrala. Det hela är mycket skickligt genomfört.

Miljön är ett mycket fint gestaltat London vid det förra sekelskiftet. Det är hela tiden smutsigt, mörkt och insvept i en brunmurrig färgskala à la ”Batman Begins”. Skådespelarna bär sina Jack the Ripper-rockar och halvbordelliga kortkorta kjolar snyggt. Det är också alltid roligt med 1800-talsteknik där allt är grovt och mekaniskt på samma sätt som i ”Frankenstein”.

”The Prestige” stoltserar med en fin rollbesättning. Bale och Jackman är givna i huvudrollerna. Michael Caine briljerar som vanligt. Här spelar han Hugh Jackmans medhjälpare och illusionisttekniker. Scarlett Johansson verkar vara med överallt i år, men det är bara att tacka och ta emot. David Bowie passar bättre i sekelskifteskläder än de flesta och Andy Serkis gör en av sina få icke-datoranimerade roller.

De som är bekanta med Cristopher Nolan kommer att känna sig hemma. Det återkommande temat genom hans filmer är människors besatthet. Han berättar om personer som plågas av stora förluster och deras, oftast mer eller mindre sjukliga, sätt att handskas med dessa. De hänger sig totalt i - och förgörs möjligen av - olika typer av besattheter; den sanningssökande minneslösa i ”Memento”; den karga och själsligt trasiga mordutredaren i ”Insomnia”; den extremt hängivna men även förebrående och ensamma föräldralösa i ”Batman Begins” . ”The Prestige” fortsätter på detta tema. Filmens titel har ju självklart även en rent ordagrann betydelse. Prestigen består dock inte i att vara den största, utan i att vara större än sin nemesis. I sin strid drivs de båda illusionisterna så långt över gränsen att återvändo verkar omöjlig. De måste fortsätta för att det är det enda de har kvar. Det enda de vet.

Nolan gräver sig djupt ner i besatthetens kärna, ner till den punkt där någon kan vara så förblindad att han offrar allt, kanske sin egen mänsklighet, för att nå de självpåtagna mål som naturligtvis aldrig kommer att kunna nås. Och det gör ”The Prestige” till en fröjd att uppleva.

Thomas. P 35 har röstat
crawler 44 har röstat