Betyg idag: 1 127 Besökare idag: 4 442

Recension av The Score

Regissör: Frank Oz
År: 2001
Antal visningar (2054)    Forumdiskussion (0)
3/9 2003
Recenserad av ausa
R
obert De Niro brukar ibland kallas vår tids Marlon Brando och Edward Norton har av vissa epiterats som vår tids Robert De Niro. Så att rollbesätta dessa tre superskådisar i samma film måste ju generera en megadundersuccé utan dess like, eller?

The Score är bra, även om den hade kunnat vara ännu bättre. Men De Niro och Norton är med sina skådespelartalanger en tillräcklig anledning för att låta sig svepas i väg i denna actionrulle.

Nick (Robert De Niro) är kassaskåpsexperten som vill lämna brottets bana, men för gammal vänskaps skull får med på att göra en sista stöt åt sin finansielle partner Max (Marlon Brando).

En antik spira ligger inlåst i ett i stort sett inbrottssäkert kassavalv långt nere i Montreals tullhus källare. Jack (Edvard Norton) jobbar som städare på tullhuset och han ska guida Nick genom alla faror och hinder mot spiran och ett liv i ekonomisk frihet.

Edvard Norton sa i en intervju att det inte hade någon som helst betydelse hur manuset till The Score var, han hade kunnat läsa telefonkatalogen från pärm till pärm bara för att få spela mot De Niro och Brando.

Själv anser jag att det är just Norton som gör den bästa skådespelarinsatsen - hans porträtt av en tillsynes utvecklingsstörd Jack är eminent. Norton är verkligen bland de stora i grabbarna i Hollywood för att stanna.

Rollywood 0 har röstat
ausa 8 har röstat