Betyg idag: 1 341 Besökare idag: 4 707

År: 1980
26/4 2004
Recenserad av FreddyKrueger
H
ur mycket man än blundar, gömmer sig bakom kudden eller går på toa under The Shining så får man ändå aldrig ro. Den är läskig och obehaglig hela filmen ut och det är få filmer som lyckas med att skrämmas som den här gör. Stanley Kubricks sätt att filma är enligt många det bästa någonsin men förutom The Shining och A Clockwork Orange så tycker jag att Kubrick inte har gjort så många bra filmer. Hans sätt att filma på är beundransvärt och ljuden/musiken till filmerna är bara för fräcka. The Shining är så högt rankad i skräckgenren att den är älskad av nästan alla. Om man nekar filmen får man nästan alltid ett gäng King-fans efter sig som jagar en vart man än går. Filmen handlar om en f.d. alkoholist vid namn Jack. Han får jobb som vaktmästare på The Overlook Hotel i Colorado bergen. Han ska passa hotellet under hela vintern och tar med sig familjen som en sorts semester, men allting är verkligen inte som de tror att det är. Jack och frun Wendys son Danny har en gåva som kallas att skina (The Shining). Han kan läsa tankar och prata med andra utan att öppna munnen, fast bara med såna som också har samma gåva. Han vet att hotellet nästan lurar på dom. För varje dag som går blir Jack mer och mer okoncentrerad och konstigare och hans fru och barn mer och mer misstänksammare. Misstänksammare om det verkligen är den helt vanliga Jack som bara behöver lugn och ro eller om hela hotellet försöker göra honom galen. Man kan nästan säga att hotellet lever eller besitter en rakt igenom ond kraft. Det slutar med att han jagar sin egna familj med yxa genom det gigantiska hotellets gångar och korridorer. Jack Nicholson i rollen som, just det, Jack är extremt bra. Han är alltid fokuserad på rollen och spelar aldrig över eller något sånt i hela filmen. Resten av skådespelarna är inte så kända men bra ändå. Kscenerna då Danny cyklar runt på trehjulingen är de läskigaste jag någonsin har sett i mitt livs historia nästan och jag fick nästan en hjärtattack. The Shining är en mycket bra film som rekommenderas varmt.

Stygga-Vargen 0 har röstat
Elemental 2 har röstat