Recension av The Talented Mr. Ripley

År: 1999
13/9 2003
Recenserad av ausa
H
ur långt skulle du gå för att få vara en helt annan person än den du faktiskt är?

Tom Ripley (Matt Damon) är en fattig ung man med smak för lyx och flärd, men utan både det ena och det andra. Han är dock en mästare på att manipulera och dupera alla som befinner sig i hans omgivning. När han så genom en slump får i uppdrag att övertala redarsonen Dickie Greenleaf (Jude Law) att komma hem från Italien, ser han sin chans att leva ett helt annat sorts liv.

Väl på plats i Italien blir Tom vän med Dickie och hans flickvän Marge (Gwyneth Paltrow) efter det han berättat att det är Dickies pappa som anlitat honom. Efter ett tag dumpar dock Dickie Tom, och det är då som Tom bestämmer sig för att inte ge upp sin nyfunna livsstil, oavsett vad som krävs för att få stanna kvar i en värld som han bara har hunnit smaka förrätten på.

Filmens fullständiga namn är egentligen ”The Mysterious Yearning Secretive Sad Lonely Troubled Confused Loving Musical Gifted Intelligent Beautiful Tender Sensitive Haunted Passionate Talented Mr. Ripley”. Kanske kunde man lägga till ytterligare några adjektiv, såsom lögnaktig och psykotisk.

The talented Mr. Ripley är en thriller, men den är också en intressant studie av en notorisk lögnare helt utan egen identitet.

Filmen orsakar inga mardrömmer, inte heller försöker den svara på några frågor eller ge några lösningar. I stället ger den en intelligent, intrigerande och väldigt mörk inblick i en komplex karaktärs liv.

ausa 24 har röstat

av ausa