Recension av Det blåser upp en vind

Regissör: Hayao Miyazaki
År: 2013
14/4 2014
Recenserad av saggesaliv
J
iro är en man som älskar flygplan. Han kan inte flyga dem då han är närsynt. Så han väljer instället vägen att designa dem. Jiro lever i ett underutvecklat Japan vid mellankrigstiden. Med spänningar och påtryckningar från väst pressas den japanska armén att utveckla sin flygplan till moderna, högteknologiska och säkra krigsmaskiner. Jiro landar efter sina studier på ett företag som kämpar om att vara det företaget som kommer med det bästa flygplanet till armén, så klart med påtryckningar från andra företag.

Denna filmen hade jag sett fram emot, väldigt mycket. Jag förväntade mig något magiskt och fick något magiskt tillbaka. Även om jag fick en magisk film med ett bildspråk så fantastiskt att jag satt med vidöppna ögon filmen igenom, så känner jag ändå att jag saknade någonting i fingertopparna när det kommer till vad det går att förvänta sig av en Miyazaki. Detta ska tydligen vara Miyazakis sista film, och med mästerverk som Min granne Totoro och Spirited Away i bagaget, tror jag nog att jag förväntade mig en lite mäktigare avslutning. Missförstå mig rätt, detta är en fantastisk film som jag högt uppskattade och är säker på att jag kommer se om någon gång, men ändå så tillhör den en av hans sämre filmer.

Historien här är lite mer vardaglig än vad vi sett i vissa av hans tidigare totalt drömlikt surrealistiska filmer. Även om den här filmen även denna innehåller drömsekvenser så känns det på något sätt ganska avskalat. Dock är denna historia baserade på riktiga flygplansdesignern Jiro Horikoshi, så jag förstår att det mer konventionella berättandet har valts.

Detta är en otroligt vacker film, animationerna är på full topp och känns fräschare än någonsin. Alla flygplan som målas upp är mycket intressanta att se på och gör denna filmen till en total njutning för ögat.

Det är väl även den av Miyazakis filmer som får ses som den mest politiska, då den behandlar ett viktigt ämne och Jiro Horikoshi hade stor betydelse på Japans inflytande under kriget, även om det aldrig var hans avsikt.

De två timmarna flyter lätt förbi, kanske egentligen lite för lätt, jag är osäker. De djupaste delarna i filmen, som även är de bästa, är Jiros fästmö som han av oväntade förutsättningar har mött, hon är sjuk och både han och hon vet att hon inte har lång tid kvar. Fint och sorgligt, men mycket vackert porträtterat.

Det är tråkigt om detta verkligen blir Miyazakis sista film, dels för att jag såklart vill ha mer utav honom, men även för att en pampigare utgång från filmvärlden skulle uppskattas hos mig, alltså avsluta med ett mästerverk. En svår bedrift men jag tror att det är möjligt.

The Wind Rises var en mycket trevlig upplevelse och verkligen värd att gå och se på bio. Betyget landar på en stark trea, och klättrar även upp på topp trettio över bästa filmer från 2013.

saggesaliv 0 har röstat

av saggesaliv