Recension av The Wolf of Wall Street

Ã…r: 2013
10/1 2014
Recenserad av Jules4893
T
he Wolf of Wall street baseras på Jordan Belforts eget liv som aktiemäklare. Han börjar på botten och gör allt för att tjäna pengar.

Filmen är liksom många andra ”rise and fall”-berättelser en story om en man som börjar på botten för att med alla medel ta sig uppåt. Martin Scorsese gör en utmärkt regiprestation och berättar som vanligt mastigt och underhållande. Tyvärr brister filmen i manuset som vi sett SÅÅ många gånger förut. Liksom Scorseses tidigare film Maffiabröder samt De Palmas Scarface, ser vi en persons extraordinära och giriga resa till den amerikanska drömmen. Vi förstår hur den ska sluta och efter tre timmar i salongen känns det aningen uttjatat.

Trots detta är det spännande, roligt och skickligt utfört. Jag blir snabbt indragen i tempot, världen och komiken. Filmen tänjer på gränserna då den driver med droger, homosexuella, sexualitet och inte minst kvinnor. Något som definitivt kommer uppröra folk. Berättelsen baseras på boken om Jordan Belforts eget liv (av Jordan Belfort) där han oetiskt roffar åt sig miljoner med hjälp av tvivelaktiga metoder, något som även filmen har fått kritik för att romantisera. Själv lägger jag ingen större värdering i detta, då jag anser att man gör en ren skildring av något. Publiken själv får bedöma om det som utspelar sig i filmen är oetiskt eller inte - filmen i sig för ingen propaganda. Jag är istället underhållen och glad att man vågar gå hela vägen.

I övrigt är filmen lekfullt berättad med exempelvis en experimentell voice over, intressanta kameravinklar, skiftningar till metafilm-perspektiv och subjektiva inbillningar. Scorsese gör allt detta elegant, utan att tappa greppet. Skådespeleriet går inte att klaga på. DiCaprio gör en fantastisk prestation och är underhållande i sig att bara titta på. Dessutom blir han utmanad i sin roll som drogpåverkad, charmig, lögnaktig, retorisk, inlevelserik och energisk. Jonah Hill spelar Donnie – Jordans först anställda medarbetare och även han i sin prestation är otroligt tilldragande. I övrigt är karaktärerna aningens stereotypa, exempelvis Morgot Robbie spelar ansträngt den sexuella hemmafrun så ensidigt som det bara går.

Slutligen är jag glad av filmen provocerar och försöker göra något nytt av en annars ganska simpel berättelse. Filmen rekommenderas för sitt väldigt höga underhållningsvärde. Slutligen har den även någonting intressant och viktigt att berätta om dagens samhälle.

Adam Hansson 0 har röstat
saggesaliv 6 har röstat