Recension av The Woodsman

Ã…r: 2004
11/8 2006
Recenserad av PortisHead
J
ag hyrde The Woodsman via boxman då jag hade hört mycket bra saker om den här filmen. Detta är en film som överraskar, rör upp ilska och hat men samtidigt också påminner om att vissa människors problem gör dem mer mänskliga än andra. Sådant är fallet med The Woodsman.

Walter har nyss avtjänat ett 12-årigt fängelsestraff för pedofili. "11-12 åringar. En nioåring som sa att hon var tio och en fjortonåring som sa att hon var tolv. Jag frågade alltid efter deras ålder." Så berättar Walter själv i filmen om sina brott. Han menar dock att han aldrig gjorde dem illa; något som tyder på hur oförmögen Walter är att ta in sina gärningar och se dem för vad de verkligen är.

Han börjar arbeta på en brädgård och träffar där Vicki (Kyra Sedgwick), en kvinna med skinn på näsan men som också har en mjuk och vänlig sida, som Walter får uppleva när han blir vän med henne. De går lite längre än så faktiskt, de inleder ett kärleksförhållande och har också sex. Scenerna där de har sex är väldigt smakfulla, men de har också något som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Walter är pedofil, han har förlorat en del av sig själv, men tillsammans med Vicky är han fortfarande människa, han har sex med henne och tycker om det. Det är första gången vi inser att Walter faktiskt inte bara är pedofil, han kan också vara ömsint och kärleksfull. Kevin Bacon gör sitt livs roll vill jag säga, när han ger sin karaktär de dimensioner den behöver.

Under hela filmens gång får vi följa Walter när han försöker sona sina brott och förändra sig. Han är modig och stark, detta är inget ämne som någon vill prata om och han känner sig väldigt ensam med sina problem. Men ändå försöker han rannsaka sig själv, vem han är och vad han har gjort. En våldtäktberättelse om en sjuåring berättad av hans övervakare får honom rasande, han skriker "Hur vågar du säga så till mig? Hur vågar du jämföra mig med det?" Walter vill inte se sig som en pedofil, han vill vara som alla andra. han vill vara normal, kunna prata med en flicka utan att vilja göra saker med henne. Det är en ärlig önskan från en man som försöker förändra sig. Men det verkar inte vara så lätt.

I slutet av filmen stiftar han bekantskap med en elvaårig flicka vid namn Robin. Hon är i parken för att titta på fåglar. Jag vill inte avslöja vad som händer, utan det är nånting som du får se själv. En stark berättelse, med ett starkt slut.

Jag skriver en bok i ämnet pedofili och denna filmen hjälpte mycket att förstå just dilemmat för individen som det gäller. Här är ett problem som inte kan glamoriseras a'la mord och kidnappningsberättelser. Här är en historia som istället belyser mänskligheten i alla våra problem, och vår eftersträvan att ses som just människor.

PortisHead 9 har röstat

av PortisHead