Recension av The Wrestler

År: 2008
18/2 2009
Recenserad av Smugglarn
E
n film som har höjts till skyarna och hypats oerhört är Darren Aronofskis The Wrestler. Mickey Rourke har figurerat flitigt i amerikansk media och lovorden har haglat över denne skådespelare som var uträknad för bara något år sedan. Det var därför med viss skepsis man gick in i salongen och skulle beskåda detta förmodade mästerverk.

Efter cirka två timmar kan jag dock inte göra annat än att sälla mig till den beundrande skaran av kritiker och jag förmodar att större delen av svenska kritikerkåren kommer att göra samma sak om inte någon ska vara fräck och gå mot strömmen.

Mickey Rourke spelar fantastiskt bra och Marisa Tomei lika så, även om hennes roll inte går lika långt på djupet. Det stora i hans skådespeleri är att han lyckas förmedla så mycket av sin karaktär trots att man inte får veta så mycket om hans bakgrund mer än tidningsurklipp och några anspelningar från hans gamla fans.

Randy ”The Ram” Robinson som Rourkes karaktär heter är en fribrottare på dekis. Hans forna framgångar är nu så avlägsna att han får slåss i gymnastiksalar och sova i bilen. Trots det lägger han ner en oerhörd mängd energi och pengar på att hålla sig kvar i den krympande ringen. Solariebesök blandas med blonderingar, steroider och ivrigt styrketränande. Brottningen tar även den ut sitt pris trots att det är på låtsas och skadorna är högst verkliga.

Parallellen är tydlig till Tomeis strippande karaktär som även hon får känna av ett svalnande publikintresse då åldern tar ut sin rätt. Detta syns dock inte på denna skådespelerska i toppform. Man antar att realismen i Hollywoods kvinnoporträtt bara kan gå så långt.

I denna tid av realitysåpor där forna kändisar utsätter sig för vad som helst för att åter ta del av rampljuset ger filmen en blick in i dessa underhållares psyken och ger en möjlig förklaring genom smärtsamma personporträtt av komplex, förnedring och ångest. Där rollen som stark och vacker stjärna tagit över och föraktet för verkligheten med alla dess skavanker gör flykten in i fantasin desto mer tilltalande. I denna svärta återfinns dock hopp men framför allt stolthet som både hjälper och stjälper de inblandade. Det är dock inte alltid så lätt att få den hjälp man behöver när man gjort karriär på att framstå bättre än alla andra.

Om man flyr verkligheten på scenen står den ju likväl där och stampar när man till slut får kliva av och då gäller det att man har någon som tar emot en när publiken väl har gått.

Daniel Mott 7 har röstat
Sarlac 11 har röstat