Recension av There Will Be Blood

År: 2007
1/4 2008
Recenserad av JagÄrFilm
O
m Paul Thomas Anderson riktat in sig på speciell film tidigare, med verk som Magnolia och Punch-Drunk Love, kan man definitivt säga att han fortsätter på samma spår med There will be blood.

Filmen utspelar sig i ett torrt och fattigt Kalifornien. Folkets hopplöshet kommer dock predikanter och oljeentreprenörer väl till pass. Daniel "Oljemannen" Plainvew, spelad av Daniel Day-Lewis, fyller ortens människor med tron på en bättre framtid. En framtid fri från ändlöst slit och fattigdom. Om de bara säljer sin oljerika mark till honom kommer deras samhälle att blomstra, argumenterar han. Med sig har han sin påstådda son, som är den enda nära relation han verkar ha. Mot sig har han en ung predikant, som med sin nya kyrka konkurrerar om mark, pengar och folkets förtroende. Det är en film om girighet, iskallt men passionerat entreprenörskap, ensamhet, svek, och allt kretsar kring det nya, svarta guldet; oljan.

Men det är inte handlingen som gör den här filmen speciell. Om Magnolia är en väldigt intensiv film, med många parallella handlingar och radikala inslag, är There will be blood nästan oförskämt långsam. Filmen är 158 minuter lång men inte speciellt händelserik. Många som såg filmen med mig hade nog förväntat sig en vanlig, förstaklassig thriller, och somnade således i biosalongen.

Oscarstatyetterna som filmen knep, bästa manliga huvudroll och bästa foto, symboliserar enligt mig väldigt väl vad som är bra med filmen. För mig som älskar filmkonst är det en ren njutning att följa med Robert Elswit när han filmar Kaliforniens landskap, samt att se hur Daniel Day-Lewis brinner ihop mer och mer i rollen som den girige Daniel Plainview. För hela filmen är verkligen placerad i Daniel Day-Lewis händer, och han i sin tur är fantastiskt underhållande att titta på.

Musiken är också ett intressant inslag. Istället för tidsenlig musik eller modern stämningshöjare har man valt väldigt experimentell, ofta skräckinjagande och helt utstickande musik, som helt emot regelverket, stjäl fokus från filmen. Ett exempel är hur filmen inleds. Vi får se ett vackert ökenlandskap, men får höra en siren som för tankarna till ett krigslarm. Musiken är lika oförutsägbar hela filmen. Jag gillar det. Det är originellt och vågat. Det är som att musiken försöker säga oss något, som att musiken konkurrerar med fotot. Blandningen av å ena sidan skönhet och värme, å andra sidan otäcka och stressande ljud ger en speciell uppelvelse.

Det är svårt att peka på vad exakt i denna över två och en halv timme långa produktion som är så bra, förrutom det nyss nämnda. Men precis som det står på filmaffischerna; det är svårt att skaka av sig filmen. Tankarna förs gärna till filmen, hur vacker den är, hur fruktansvärt bra Day-Lewis spelar och hur man känner igen den karaktär han gestaltar. Man både fascineras av och föraktar den.

Jag rekommenderar starkt den här filmen till alla som uppskattar filmkonst, och inte har något emot långsam sådan. Med filmen kommer snygga landskap och foto. Det kommer underbart skådespeleri. Det kommer experimentell filmkonst. Det kommer blod.

JagÄrFilm 54 har röstat

av JagÄrFilm