Recension av Thirteen Conversations About One Thing

År: 2001
23/2 2004
Recenserad av Loomis
H
ur kommer det sig att vissa alltid har det så lätt genom hela livet medan andra får kämpa för att ens ha tak över huvudet?. Regissören Jill Sprecher försöker skildra ödets konstiga nedslag och kraft och lyckas otroligt bra i detta drama som skildrar vanliga människor och deras öden.

Troy (McConaughey) är en framgångsrik advokat som tillsynes inte verkar ha några problem och han ger skenet att allt är på topp. En kväll efter en ganska så lugn kväll på den lokala puben så beger sig Troy hem i sin Mercedes. På vägen hem så sker en olycka, han kör nämligen på någon men väljer att lämna platsen. Hans glada min lägger sig snabbt och han försöker att glömma det inträffade vilket han naturligtvis inte lyckas med.

Gene (Arkin) är avdelningschef på ett försäkringsbolag som har problem med sin drogmissbrukande son vilket gjort honom till en mycket bitter man som sparkar en av sina anställda enbart för att denne är ”för” glad.

Vi får också följa Beatrice (DuVall) som överlevt en drunkningsolycka när hon var liten. Hon blir glad för det lilla och uppskattar dom små sakerna i vardagen.

Walker (Turturro) jobbar som lärare och är otrogen mot sin fru. En man som gett upp hoppet och ser mänsklighetens förfall i sina ögon.
Dem här personerna får vi följa i en lång cirkelhistoria där dom korsar
varandra på ett eller annat vis i sann ”Short cuts- anda”.

Jag är riktigt imponerad av den här filmen. Inte för att den är otroligt smart berättad med en historia som flätas samman till ett färdigt verk utan mer av innehållet i manuset. Den skildrar mycket skickligt hur lycka kan betyda så olika för olika personer och hur ödet ibland kan skratta oss rakt upp i ansiktet. Den tar upp dem små sakerna i livet som kan bli stora eller lika gärna ens märkbara och hur saker och tinga kan vända i livet, det är ingen lek. Den överdriver inte sina karaktärer utan litar på sitt manus vilket gör filmen trovärdig rakt igenom.

Den skildrar också på ett ypperligt sätt hur olika vi människor är men framför allt ser på livet på grund av våra förutsättningar och händelser i livet. Den här filmen är klockren rakt igenom och den får dig att tänka både två och tre gånger timmarna efter man sett den. Mänskligt bra.

Loomis 4 har röstat

av Loomis