Recension av Tidsmaskinen

År: 1960
6/4 2004
Recenserad av cineasten89
T
idsmaskinen är en fascinerande film som var nyskapande för sin tid men som antagligen är gammal idag. Men den är fortfarande sevärd och är en av dom mest minnesvärda filmer som man absolut minns. Oförglömlig, med andra ord.

Rod Taylor är helt lysande i rollen som vetenskapsmannen som åker in i framtiden och finner att mänskligheten blivit uppdelad i två raser.

Filmen är baserat på H G Wells science fiction roman som lyckats bra på vita duken tack vare George Pals geniala regi. Det är lika mycket science fiction som det är äventyr i filmen, och det är en perfekt familjefilm. Tyvärr lyckades remaken inget vidare med H G Wells ättling, Simon Wells, som regissör. Remaken är väl sådär, men det är den här filmen som har gjort hela tidsresor-idén helt magnifik och magisk. Men jag är inte övertygad om att denna film är den bästa filmen om tidsresor - det är nog Tillbaka till framtiden som lyckats bättre.

Men Tidsmaskinen var en av dom första tidsmaskin filmerna, och det är nog det som gör filmen så bra och spektakulär på sin tid. Utan denna, hade Tillbaka till framtiden inte funnits. Robert Zemeckis, regissör till Tillbaka till framtiden, har sagt i en intervju att han blev inspirerad av Tidsmaskinen, så jag ska nog hålla käft. Men annars, är filmen ändå briljant gjord och är både intressant och underhållande. Har ett bra slut, enligt mig. Inledningen är också bra, och storyn mittimellan var spännande.

Men man kan nog ändå säga att det är på något vis uråldrigt över filmen, men jag är ändå säker på en sak - den är mycket bättre än remaken.

Du som vill se en film om tidsmaskinen - se denna istället för remaken Time Machine.
Visst har Time Machine otroligt spektakulära specialeffekter, men Tidsmaskinen har coola effekter som inte är lika spektakulära som remaken men som ser mer äkta ut.

Konceptet är också intressant i Tidsmaskinen, och hela rollistan har gjort väldigt bra ifrån sig. Det var också kul att se vetenskapsmannen bli förvånad över att ju mer framtiden förändras, ju mer har den blivit förstörd. Och när han slutligen upptäcker att framtidens mänskligheten blivit uppdelad i två raser, är ju riktigt sevärd bara att få se hur han reagerar och vad han gör för att förändra det. Vi, framtidens människor, vet bättre än vad vetenskapsmannen gör - det är nästantill omöjligt att förändra framtiden. Men låt oss anta att man kunde. Då är det riktigt kul att få se vetenskapsmannen försöka.
Det är smått underhållande, annars är den riktigt bra och otrolig. Filmen har helt enastående, fantasifulla och coola effekter som den är oerhört välgjord. Helt igenom lysande film som ibland går smått för långt. Men filmen är absolut inte för lång.
George Pal har verkligen gjort en fin, underbar, minnesvärd film, vilket man inte kan säga om Simon Wells Time machine. Men som ni nog vet, så är det mycket svårt att göra en väldigt bra remake.

Tidsmaskinen är nog en av filmerna som absolut fortfarande är sevärd, trots dess uråldriga charm. Men dess uråldriga charm gör bara filmerna skönare och bättre.

cineasten89 10 har röstat

av cineasten89