Recension av Tillsammans

Ã…r: 2000
30/5 2004
Recenserad av Luvi
F
ilmen Tillsammans handlar om ett kollektiv under 70-talet i Stockholm. Filmen är gjord av Lukas Moodysson (Lilja 4-ever, Fucking Åmål) och har ett gäng kända skådespelare med sig. Jag tyckte om filmen väldigt mycket, den var mysig att titta på. Jag som inte levde på 70-talet tyckte det var extra intressant att se hur det såg ut då. Och musiken i filmen, mums säger jag. Härliga progg- och poplåtar, lite gott och blandat från Pugh Rogefeldt till ABBA. Det är kort sagt en mysig och rolig kärlekshistoria.

Om vi nu går in på filmens handling så börjar det hos Elisabeth (som spelas av Lisa Lindgren). Elisabeths man (Michael Nykvist) har just slagit henne efter ett bråk mellan paret. Elisabeth bestämmer sig för att flytta ifrån hennes man tillsammans med deras två barn. Hon tänker flytta till hennes bror Göran (Gustav Hammarsten) som bor i ett kollektiv. Sedan tonar låten "SOS" med ABBA upp. Sedan när Elisabeth och barnen flyttat in i kollektivet (som då heter Tillsammans) så får man ju träffa alla dessa sköna personligheter.

Filmen passar alla åldrar, om du är ung eller gammal spelar ingen som helst roll här. Den passar alla. Jag tror att den här filmen värmer alla människors hjärtan, i alla fall lite. Under fotbollsmatchen i slutet satt jag i min soffa med ett stort leende på mina läppar. Den här filmens måste ses, inte älskas, men ses. Du går verkligen miste om nått om du inte tittar på den här filmen.

Luvi 30 har röstat

av Luvi