Recension av Time Machine

Ã…r: 2002
6/4 2004
Recenserad av cineasten89
V
ad har hänt med H G Wells så geniala roman? Simon Wells har näst intill förstört storyn till en sådär science fiction film. Men man kan nog inte klandra Simon Wells, ättling till H G Wells, eftersom det är näst intill omöjligt att göra en bättre version än originalet. Det är originalet som är oförglömlig.

Men om ni är nyfikna på filmen, så kan jag ändå rekommendera den. Det är på något vis intressant, och har en annorlunda story än originalet men i grunden är konceptet densamma, men med några ändringar i inledningen, mittimellan och slutet. Men man kan ändå känna igen storyn på något sätt. Men filmen är annorlunda på allting annat. Den är modern, den har tekniska saker, den har datorgenererande specialeffekter.
Och man kan inte riktigt acceptera Guy Pearce i huvudrollen som vetenskapsmannen. Man minns fortfarande Rod Taylor i originalet, och man har svårt för att Pearce ersätter Taylor i originalrollen. Men det är ändå magnifik att få se en remake, och det är en godkänd film som kanske skulle ha varit bättre om man satsat mer på rollistan och storyn istället för specialeffekterna.

Det syns då tydligt att man bara tänkt på att filmen skulle få spektakulära specialeffekterna och glömt bort hela rollistan. Tyvärr tycker jag inte framtiden i Time Machine är lika trovärdig som originalet, och det blir bara för överdrivet ju mer minuterna går.

Slutet var inte lika bra som originalet, men man kan på nåt sätt acceptera faktum att remaken inte kan hålla samma hög klass som originalet. Om man bortser från att ha sett originalet, så hade denna film varit någorlunda bra och kanske fått en trea. Men som det är, är denna film bara sådär, med spektakulära specialeffekterna men inte mer än så.

Kanske om man haft andra skådespelare i rollerna hade filmen varit bra. Men ändå är det mycket svårt att överträffa originalet, som man vet. Kan ge er några exempel. Kultklassikern Nosferatu från 1922 har inte lyckats få en remake som överträffar originalet och har istället nyversioner som är helt kassa. Originalet Flugornas herre är absolut omöjlig att överträffa, vilket man har fått det bevisat med senaste remaken som inte är värd att ägnas åt.

Om du har brist på filmer att se, så kan du se denna film i hopp om att få se coola effekter, men inte mer än så, i regnet. Annars är den inte värd att ägnas åt. Se istället originalet, det rekommenderar jag er. Den imponerar och övertygar mer än vad denna film någonsin kommer att göra.

cineasten89 14 har röstat
steffoo 4 har röstat