Recension av Timecop

Ã…r: 1994
29/9 2006
Recenserad av Priceguy
T
imecop är en dålig film, men vi har alla sett många dåliga filmer. Det tragiska med Timecop är att den kunde ha varit en bra film. Idéerna saknades inte.

I en nära framtid uppfinns tidsresor. Vi får en snabbgenomgång av hur tidsresande fungerar i just den här filmen, nämligen genom att förändringar i det förflutna skapar "vågor", som ringar på vattnet, som påverkar nutid och framtid. Sedan skapas en särskild polisstyrka för att övervaka tidsresande och hindra obehöriga resenärer från att förändra framtiden. Max Walker (Jean-Claude Van Damme), som förlorade sin fru när deras gemensamma hem utsattes för inbrott, får en tjänst vid den nyskapade styrkan.

Brottslingar använder sig kreativt av tidsresorna. De stjäl guld från sydstaternas armé under amerikanska inbördeskriget. Någon köper upp den mark som en dag ska bli Beverly Hills. Någon annan spekulerar i aktier veckorna före börskraschen 1929. Walker upprätthåller plikttroget lagen medan han lider för att det är möjligt, men inte tillåtet, för honom att åka tillbaka och rädda sin frus liv. Som sagt finns idéerna på plats.

Felen med filmen är dock ännu uppenbarare än de goda idéerna. Jean-Claude Van Damme är, kort och gott, en dålig skådespelare. Det finns stridskonstnärer som kan agera - Jackie Chan, Jet Li, Sonny Chiba - men Van Damme är inte en av dem. Intrigen, när väl tidsresandets nyhet bleknat, är klichéartad och förutsägbar. Liksom i många andra tidsresefilmer lyckas skurken (vars identitet är det mest klichéartade av allt) förändra nutiden efter eget behag och Walker måste ordna allting rätt igen.

Och givetvis behandlas den vetenskapliga sidan av det hela med det förakt vi är vana vid. Det sägs till exempel att om man rör vid en tidigare version av sig själv förintas båda exemplaren eftersom "samma atomer inte kan vara på samma plats vid samma tidpunkt". Helt och hållet ignoreras att människans atomer byts ut med väldigt hastighet, att en atom av samma ämne är precis samma sak som en annan atom av samma ämne oavsett om den råkar sitta i dig, mig eller en pingvin, och att även om allt det föregående inte vore sant så bygger det på att man måste röra vid sin tidigare version med samma del av huden.

Med en bättre huvudrollsinnehavare och en bättre uppföljning på den lovande premissen hade Timecop kunnat bli riktigt bra. Nu är den bara underhållning för stunden, och inte ens särskilt god sådan.

RasmusOrsén 2 har röstat
Priceguy 2 har röstat