Recension av Timmarna

År: 2002
24/6 2004
Recenserad av IdaRystad
T
immarna handlar om tre olika kvinnor, under tre olika tidsepoker. Trots detta knyts deras öden samman under filmens gång. Filmen skildrar kvinnornas liv under en enda dag, ändå får man reda på otroligt mycket om de olika individerna. Vilka de är, vad deras bakgrund varit, hur de beter sig i olika situationer och så vidare. Alla kvinnorna lever under enorm press och har stora kval att fundera över. De längtar efter att livet ska bli så härligt som de önskat sig, en längtan och en rädsla som kanske aldrig kommer att försvinna.

En av kvinnorna är Virginia Wolf (Nicole Kidman) som 1929 sätter sig ner och börjar skriva sin mycket berömda bok Mrs Dalloway, en kvinna, Laura Brown (Julianne Moore), sätter sig i mitten av 1900-talet för att läsa denna boken, vilket leder till att hon börjar omvärdera hela sitt liv. Den tredje kvinnan, Clarissa (Meryl Streep), lever i New York i nutid och hon är väldigt snarlik med huvudpersonen i Mrs Dalloway. Det här är utgångläget på en av de bästa filmerna jag någonsin sett.

Filmen har ett djup och tar upp kvinnors sätt att tänka, på ett perfekt och nästan skrämmande verkligt sätt. Det är lite konstigt att både boken som filmen bygger på (The Hours skriven av Michael Cunningham) och regissören till filmen (Stephen Daldry som även gjort Billy Eliot) är män. Filmen tar upp jobbiga ämnen som vad är lycka egentligen? Detta är ingen feel-good film överhuvudtaget men den har gett mig otroligt mycket. Det finns så många citat ur filmen som är värda att nämna. Den får en verkligen att öppna ögonen och tänka: Wow! Så här är det verkligen! Det är få filmer som får mig att tänka över mitt liv på det sättet som Timmarna gjorde. "Många väntar hela sitt liv på den stora lyckan istället för att glädjas över den lilla som finns hos oss under långa perioder i våra liv".
Även boken är väl värd att läsa.

Det finns inte en chans att skriva en recension om Timmarna utan att ta upp de fantastiska skådespelarna i den. De tre huvudrollsinnehavarna gör alla ett strålande jobb. Om man ser "Bakom-kulisserna" till filmen kan man bättre förstå hur de har fått slita för att hitta karaktärerna, vilket de till slut lyckades med till hundra procent, Nicole Kidman är väl värd sin Oscar. Men även andra aktörer i filmen är väl värda att nämna, som John C Reilly som spelar den ovetande mannen till Laura Brown, Ed Harris som den aids-sjuka vännen till Clarissa, och många, många fler. Filmen är fullspäckad av tunga, duktiga namn, som alla gör sitt yttersta i denna filmen. Jag kan ärligt säga att jag aldrig förr sett en så välspelad film.

Detta är ingen film att se med kompisarna en myskväll precis men denna filmen är ett måste att se någon gång i livet! Den kommer förhoppningsvis få dig att öppna ögonen för mycket du aldrig tänkt på tidigare!

IdaRystad 24 har röstat
Lorendriel 14 har röstat