Recension av Torque - på högsta växel

Ã…r: 2004
8/9 2005
Recenserad av Silverbullit
A
lla har vi sett filmer baserade på tv-spel, det här är filmen som baserades på ett motorcykelspel som var så uselt att det aldrig gjordes. Om du älskar B-filmer eller tillhör filmbolagens målgrupp 13-14 år, så hjälper det inte, glöm det.
Den här filmen är oerhört svår att recensera. Det finns inga karaktärer värda att nämna, ingen historia, inga trovärdiga effekter, inga intressanta filmtekniker, ointressant dialog, eftertexten var helt neutral, men däremot fanns det en hel del bra musik.
Enda sättet att recensera är väl att ta dessa moment från början så låt oss börja med handlingen som man låtsas som att den finns.

HANDLING, Den lilla om inte obefintliga handlingen går ut på att huvudkaraktären, mc-knutten Cary Ford (Martin Henderson från Windtalkers och den amerikanska återinspelningen av The Ring) kommer hem från Thailand efter ett halvår (jasså så spännande) och falskt anklagas för mordet på gängmedlemmen Ice Cubes brorsa, ledaren för det mest fruktade gänget i hela inspelningsstudion. Och nu ska han fly lite grann på motorcykel så att dom kan motivera den häftiga filmaffischen.

Filmen kan omöjligtvis haft ett manus, och dialogen verkade dom hitta på allteftersom dom filmade på. Det finns noll resonemang eller logik ovanpå detta, låt oss ta ett exempel:
Polisen ska arrestera ”hjälten” Cory utanför fiket där hans flickvän arbetar. Flickvännen räddar Cory genom att mordhota polismännen med ett hagelgevär, ta deras tjänstevapen, hjälper Cory att fly från polisen. Och hon säger åt Cory just innan han sticker:
-Var lugn, jag är ditt vittne, jag var med dig igår, jag är beviset på att du är oskyldig.
Hmm, undrar vad hon säger till polisen, förlåt det var inte meningen, MEN jag är ett mycket trovärdigt vittne. Glöm att jag har brutit nog lagar för att få livstid i det här landet för jag är blond och korkad och nu ska ni tro på mig. (Jag tror inte ens hon skulle ha en chans med en jury bestående av mentalt handikappade.)
Tycker ni att jag är överdrivet hård så kan ni ju packa ner hagelgeväret och åka till USA och dra det mot några polismän, stjäla deras vapen, och hjälpa någon mordmisstänkt att fly. Jag tror inte att vi lär ses den närmaste tiden.
Nu är dock detta bara en av de nobelprisvinnande fånigheterna i filmen och det går inte att ens börja med att försöka få ett grepp eller analysera alla idiotier häri så vi går vidare.

KARAKTÄRER, Cary är killen som ofta är i bild och säger osammanhängande saker och tror att han just lyckats säga något tufft, han är mycket tråkig, tråkigare än Brad Pitts surfarkille i Troja. Cary har ett par tråkiga kompisar som även de tror att de är hårda och hallebaja. Hela tiden försöker man visa hur tuffa knuttarna är, vilket man har löst med att dom får klappa varandras händer (som ni gjorde på dagis om ni kommer ihåg) hemliga handslag som från golfklubben och så säger man saker åt varandra. Det är faktiskt en faslig massa hålla handen och kramande och klappande och smekande mellan ”männen”. Om man skulle försöka analysera vad dom försöker säga oss genom detta så måste jag konstatera att det måste finnas någon form av underliggande homosexualitet mellan de manliga huvudkaraktärerna. Jag hade velat säga att dom lyckas säga nåt tufft eller fränt till/mot varandra emellanåt men under 90 minuter lyckas dom inte ens få in ett kalsongskott.
Ice Cube dyker upp med ett ansiktsuttryck som någon pressat en säck citroner med hans ansikte. Han ser bara arg ut så fort han kommer i bild, det är faktiskt så hysteriskt att dom flesta kommer att asgarva efter en stund bara de ser hans ansiktsuttryck.
Det finns några ointressanta tjejer med som hur lite dom än försöker till och med misslyckas med att vara sexiga.

DIALOG, Det är möjligt att dom hyrde in Ed Wood JR att hitta på dialog allteftersom, men jag tvivlar på att inte ens han skulle kunna nå dessa lågvatten.

SPECIALEFFEKTER, Det finns datoreffekter i massor, tyvärr trotsar 99% av dem allt man skulle kunna köpa, och resten är så uselt att tecknade filmer från början av 1900-talet ser verkligare ut. Möjligtvis ville man visa hur saker kunde se ut om jorden saknade fysiska lagar. Faktum är att slutfighten ser ut att vara lerdocke-animerad. (Och det når inte upp till Ray Harryhausens klass.)
Exempelvis, på slutet när motorcyklarna passerar lampor och andra saker exploderar dessa av deras förbipasserande vind. (Vilket borde motsvara mach3 – mach4 i hastighet) DÅ sätter dom på turbon, och för att toppa detta så sker det på en vältrafikerad gata i en av USA:s största städer. (Om dom hade kört 5 kilometer i timmen under rusningstrafiken i verkligheten hade det motsvarat vansinneskörning.)

FILMFOTO, tja dom har kikat lite på The Fast and The Furious och försökt efterlikna biljakterna. Inget värt att nämna.

MUSIK, Musiken är toppen, Kid Rock hårdrockar och Static X pumpar en av mina favoritlåtar ”Push it” när Corys flickvän Shane (Monet Mazur, jäpp kusin till sångaren i Crazy Town vs. China = Jaime Pressly) deltar i det kanske fånigaste motorcykelslagsmålet sen hjulet uppfanns. Det är mycket spännande att se om tjejerna ska överleva alla produktplaceringar när dom kryssar mellan all Pepsi/Mountain dew/Doritas/Pampers etc reklam som susar runt deras öron. Pepsin sprutar ur näsan på dig när dom försöker örfila varandra med framhjulen.

Nu måste vi ta upp två saker till innan vi är färdiga,
Filmen har reklamkampanjer/trailer och stilmässiga likheter med The Fast & The Furious och där tar dessa slut. Om det måste bokstaveras så är detta inte samma film fast med motorcyklar. Inledningsvis är det mycket svårt att avgöra om man försökt plagiera eller vara spetsfyndiga genom att duplicera de första 10 minuterna från The Fast and The Furious. Men jag tror inte att dom är medvetna att dom driver med filmen. Jag misstänker att den enda orsaken att man inte blivit stämda för plagiarism är att filmen blev så otroligt usel. Åtminstone avslöjar fimens svenska titel "Torque - på lägsta växel" en hel del.

Den andra och sista saken som måste reflekteras över är motorcyklar, så för alla som gillar motorcyklar så kan detta vara spoilers. VARNING!!! SPOILERS!!!
Gillar du motorcyklar kommer du antagligen att skratta så du trillar ner mellan bänkraderna redan under första mc-stuntet du ser, eller kanske när en rostig off-road/dirt bike har lånat tanken från någon av byfånarnas sportbågar. Den som aldrig förut sett någonting med två hjul kommer att reagera på dom löjligt utklädda motorcrossarna med sportdämpare höga, styren, fel hjul, tja allt är fel. Dom kör till och med järnet med världens snabbaste motorcykel på grus, för att spä på med trovärdigheten så blir den efter en stund omkörd av en Harley Davidson.

Nu har jag varit så snäll som jag bara kan och om du går och ser den här filmen trots allt så har jag bara ett enda råd, börja för guds skull inte skratta, du skrattar fortfarande när dom sätter på dig tvångströjan.

Den här skulle ni inte ens vilja Torque er i baken med,
filmen får 1 toalettrulle av ett helt möjligt multipack.

Silverbullit 5 har röstat

av Silverbullit