Betyg idag: 1 689 Besökare idag: 6 810

År: 2010
26/2 2011
Recenserad av Strömming
W
alt Disney Pictures framgångar dalade verkligen neråt under 2000-talet, efter att ha regerat stort under förra årtiondet med sin guldålder av musikaler med romantik, humor och äventyr i traditionell, animerad film. När jag dels såg på "Lilla Kycklingen" ("Chicken Little") och fick veta att de skulle lägga ner med sin 2D-animation för gott, såg jag två gravstenar framför mig; min barndoms och den tecknade filmens värld. Hade jag då vetat hur det skulle se ut 6 år senare hade jag nog inte sörjt så lika mycket. Speciellt inte om jag hade sett "Trassel" ("Tangled") efteråt.

Högt uppe i ett ensamt torn, gömt djupt in i skogen, bor tonårsflickan Rapunzel, en flicka med extremt långt och magiskt hår. Hon har under hela sitt liv trott att världen utanför är en hemsk plats och blivit uppfostrad av kvinnan Gothel. Varje år på hennes födelsedag ser hon ljus komma upp ur horisonten, och hon drömmer om att en dag få se dom på nära håll.

Vad Rapunzel inte vet är att hon egentligen är en prinsessa, som Gothel kidnappat då hennes hår får henne att bli ung på nytt, och ljusen kommer från hennes kungarike. När hon en dag får oväntat besök av den charmige tjuven Flynn Rider i tornet, ser hon sin chans att rymma, genom att gömma undan hans senaste stöldgods; en kungakrona. Han får den tillbaka i utbyte att han blir hennes guide till de svävande ljusen. Det blir en spännande resa, med flykt ifrån soldater och Gothel i hälarna.

Disneys 50:e klassiker är baserad på brödernas Grimms folksaga "Rapunzel" och är regisserad av Nathan Greno och Byron Howard, som gjorde "Bolt" 2008. Alan Menken återvänder som kompositör för originalmusiken och står även för sångerna tillsammans med Glen Slater. En av producenterna är Pixars gudfader John Lassetter, som numera är en av Disneys högsta chefer.

I ärlighetens namn, efter att ha sett Disneys tidigare 3D-animerade filmer (utan Pixar), hört att denna sagofilm skulle vara i 3D och sett trailern...var jag en smula skeptisk! Men efter att ha sett nästa trailer och hört sången "I See The Light" på youtube, tändes intresset till! Det här kanske var något bra och....det är det! Att återse traditionell 2D-animation med musikal i "Prinsessan och Grodan" var en sak, men att få se detta 3D var annorlunda, vackert och underhållande.

Storyn är genomtänkt, karaktärerna är fantastiska (speciellt birollerna; hästen Maximus och kameleonten Pascal stal showen) och vi bjuds på en och annan överraskning. Och vi ska förstås inte glömma den häpnadsväckande snygga animationen. De har verkligen jobbat stenhårt med miljöerna, rörelser, kameraåkningar, material och det som fick filmen att sticka ut mest var ju förstås; håret! Att se den i 3D på bio gav bonusstjärnor!

Dessvärre kände jag inget vidare direkt hot ifrån Gothel, filmens skurk, som var mer humoristisk och trist gentemot tidigare Disneyskurkar. Och de flesta av sångerna (även om Menken skrivit dom) är inte så minnesvärda, förutom den nu Oscars-nominerade "I See The Light". Och jag tror inte att det här är en sådan film som man kommer att komma ihåg om 10 år, den saknar det där lilla extra.
Men i övrigt är det här en mycket komisk, charmig och underbar film som alla borde se, för alla kan nog relatera och beröras av den. Disney borde ha gjort sådana här filmer för länge sen, istället för att syfta på småskämt som kunde ha blivit intressanta kortfilmer istället.

Studion är på rätt bana nu och vi kanske ser framför oss en ny Guldålder inom kort!

Stygga-Vargen 0 har röstat

Rango
Trassel
Bébé's Kids
Järnjätten
Taran och den magiska kitteln
Tom och Jerry gör stan osäker
Landet för längesedan

Den långa flykten
Dödens leksaker
The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Star Wars: The Last Jedi