Betyg idag: 1 072 Besökare idag: 4 550

Recension av Tretton

Regissör: Catherine Hardwicke
År: 2003
Antal visningar (1960)    Forumdiskussion (0)
4/5 2004
Recenserad av Loomis
J
ag minns med välbehag tillbaka till min tid som nybliven tonåring. Håret under armarna började sakta att växa till sig och bekymren som fanns var egentligen bara huruvida man skulle vinna serien i fotboll eller ej. Men så lätt är det inte för alla i tonåren, speciellt inte om man är tjej och växer upp i ett medialand som Amerika. Regissören Catherine Hardwicke som tar sig an sin första långfilm imponerar stort i sin skildring hur det är att vara tretton år och vilsen.

Vi börjar historien när två påtända unga tjejer sitter på en säng och leker en lek som går ut på att slå den andre så hårt att den börjar blöda. Sedan tas vi snabbt tillbaka till tiden innan då Tracy (Evan Rachel Wood) bara var en vanlig tjej som gick i skolan och tog hand om sina syskon. Men när hon blir 13 år gammal och börjar på ny skola gäller det att vara någon, skapa ett intresse runt sin egen person. Det gör man inte genom att studera flitigt. Nej, Tracy börjar istället med att hänga med dom ”coola” tjejerna.

Då andra läser läxor och går i skolan röker Tracy på, langar röka och snattar kläder. Sin ensamstående mor (Holly Hunter) försöker sitt allra bästa men märker inget förrän det är för sent. Upproret från trettonåriga Tracy har just börjat.

Det här är ett imponerande filmverk som visar att man har haft koll på sin omvärld. Filmen använder sig av enkla och ibland inte märkbara knep för att förstärka och skildra en trettonårings vardag. Allt från återkommande skönhetsaffischer till en skakig och färgskimrande yta på fotot förstärker ytterliggare.

Men mest imponerar skådespelarna som på samtliga håll gör sina livs prestationer och det görs på toppklassiskt vis. Risken med det här materialet är att det lätt blir överspelat och stereotypiskt, men trots att manuset ibland rör sig åt den riktningen så styr skådespelarna upp det till en mycket trovärdig nivå.

”Tretton” är en viktig film. Dels för tonåringarna själva som ser att dom inte är ensamma med sina problem. Sedan också för föräldrarna som kan behöva få en insyn i deras barns vardag. Det är inte lätt alla gånger.
Se den och låt den bistra och otäcka vardagen för ungdomar upplysa dig för en stund, komma ihåg hur det var och få lite medkänsla för den tiden man kanske förträngt.

billybob 10 har röstat
Loomis 10 har röstat