Recension av 13:e våningen

År: 1999
20/3 2004
Recenserad av nisseman
S
cience-fiction gjord i köllvattnet efter Matrix, och det ska sägas direkt att regissören borde kölhalas. Det finns inte mycket att säga om själva historien. Några vetenskapsmän/datornördar har uppfunnit en simulator med artificiell intelligens som likt Matrix drar ner en konstgjord värld över dina ögon, i det här fallet en 1920-talssimulation. Men när skaparen mördas börjar systemet krackelera... Filmen försöker vara ännu mer sofistikerad än Matrix genom att hushålla med ännu fler parallella världar och datorsimulerade illusioner, men blir bara meningslös och ointressant, och för att kompensera den idiotiska intrigen lägger man in slagsmål och pistoldueller av B-actionklass. Passande nog används två riktiga B-skådespelare i hvudrollerna, så publiken slipper pinsamheten att se kompetenta skådespelare förnedras. Lika passande har regissören utelämnat alla eventuella budskap och förhåller sig istället vetenskapligt objektiv till sin idiotiska mardröm.

13-våningen är alltså en riktig skitfilm som tråkar ut hjärncellerna med något av auktoriteten hos Schwarzenegger, men saknar hans talanger för det handfasta. Häpnadsväckande nog har man lagt ner pengar för att återskapa en 30-talsmiljön i tidsresorna, i den naiva tron att filmen skulle ge pengarna tillbaka. Snyggt och intressant i några sekunder, men slöseri med pengar, eftersom filmen suger likt förbannat.

erc 6 har röstat
billybob 7 har röstat