Recension av Tropa de Elite

Ã…r: 2007
29/8 2008
Recenserad av niklasringdahl
"
Knark är bajs" löd en av många antiknark-kampanjer här hemma i Sverige. Ofta belyser man här knarkandets inverkan på kroppen, hur beroendeframkallande det är, och hur det leder den fina svenska ungdomen in i brottslighet och prostitution. Det är nog inte många som avhåller sig på grund av den pedagogiken, i Sverige är knarkets baksida så försvinnande liten i jämförelse med fattiga länder långt bort där hela stadsdelar drivs av knarkkungar, deras prinsar och följen. Där vapen byts mot knark, både mellan olika gäng och mellan tillverkare och poliser. I en värld där polisbrutaliteten är lika hög som korruptionen. Där man som polis antingen väljer att bli köpt eller kämpa ända in i döden för sina ideal. Ganska långt ifrån helgknarkandet på Stureplan.

Matias och Neto är två barndomsvänner som följts åt genom livet i Rio de Janeiro, de blir poliser bägge två och har höga ideal. Väl inne i kåren ser de från insidan hur det egentligen funkar, och de försöker att upprätthålla sina värderingar i kraftig motvind. Matias försöker samtidigt plugga till advokat, och i sitt umgänge på universitetet möter han en kultur där ett litet drag på en puffpipa tillhör vardagen och där gemene man inte har ork eller kraft att bry sig om att de som styr i området är de som står för distributionen av röka. De ser inte kopplingen, kedjan till våldet så som Matias gör. Kan man kräva att alla ska ta det ansvaret? Med risk för att man själv blir föremål för nästa våldsattack, där polisen istället för att utreda mordet lägger tiden på att transportera bort ditt lik till nästa polisområde för att bättra på statistiken?

Tropa de Elite är den största biosuccén nånsin i Brasilien, och den handlar om det otröstliga arbetet med att försöka stävja vålds- och knarkbrott i en av världens största städer, där den vanliga polisens resurser inte räcker till, och där militärpolisen använder metoder långt ifrån alla tänkbara konventioner. Där det trots det aldrig kommer räcka, eftersom fattigdomen är så utbredd, och den inofficiella ekonomin så kraftigt är baserad på tillgång till vapen och knark i olika former. Den verkar i samma anda som Guds stad, med ett vidare grepp på knarkhandelns många led, så som t ex Traffic. Det är en väldigt gripande och vågad film, men framförallt kanske modig och viktig. Regissören José Padilha ville egentligen göra en dokumentär om livet i favelorna, men det gick inte, på grund av att polisen inte kunde garantera säkerheten. Flera incidenter hände också under inspelningen som av flera i teamet upplevdes som direkt livsfarlig. Detta kanske bidrar till den täta spänningen genom hela filmen, ett obehagligt sug i magen, allt kan ställas på ända när som helst, balansen rubbas så lätt när ingen förväntar sig att lagen är nåt som man håller sig till. När våldet stegras från båda sidor väcks naturligtvis även frågan om gott och ont, är våld befogat i striden om samhället - och till vilken grad?

Det är viktigt att upplysa om knark och droger i alla former. Den här typen av upplysning väcker dock andra typer av känslor än socialstyrelsens stela skräckpropaganda. På ett sätt är det ju upp till var och en vad den gör med sin kropp. Men det kanske inte är viktigast vilken effekt knarket har på dig, utan vad din konsumtion får för effekt på världen.

niklasringdahl 41 har röstat

av niklasringdahl