Recension av Tropic Thunder

Ã…r: 2008
21/9 2008
Recenserad av Sarlac
F
yra skådespelare med olika bakgrund försöker spela in den verklighetsbaserade krigsfilmen Tropic Thunder. Deras kompetens är dock begränsad och filmen håller på att bli försenad och kosta multum. I ett desperat försök att få skådespelarna att agera mer trovärdigt så lämnas de mitt i den asiatiska djungeln för att istället smygfilmas. Det går dock inte som planerat och de hamnar i klorna på ett knarksyndikat och fiktion imiterar nu konsten.

Denna film är regisserad av Ben Stiller med Ben Stiller i en av rollerna. Jag sticker inte under stol med att jag inte är ett fan av de filmer han tidigare regisserat. Zoolander är ruskigt överskattad och ensidig och Reality Bites är en av de mest påfrestande filmerna jag sett, full med osympatiska karaktärer. Denna film har inte heller speciellt sympatiska människor i huvudrollerna men det behöver förvisso inte en komedi ha alla gånger.

Robert Downey Jr. spelar den överambitiöse australiensiska skådespelaren Kirk Lazarus som opererat om sig inför sin roll så han ser afrikansk ut. Jack Black spelar Jeff Portnoy som är en typecastad pajas som är känd för sina fjärt-komedifilmer och har problem att hålla sig bort från tjacket. Brandon T Jackson gör rollen som Alpa Chino, en rappare som gett produktplaceringen ett ansikte. Och slutligen spelar Ben Stiller rollen som Tugg Speedman; mannen som endast spelat in femtioelva uppföljare av samma actionfilm och sedan bara spelat i usla filmer efter de.

Filmens premiss är rätt så kul och filmen har väldigt grovt språk vilket inte är helt fel. Downey Jr spelar en väldigt annorlunda roll som en afrikan som kör loss rejält som en stereotypisk svart-makt-tänkare. Detta gör han väldigt bra och bjuder på några skratt. Att även se Tom Cruise i rollen som en medelålders, flintskallig producent som inte kan klara sig 5 sekunder utan att bli ful i mun var ruskigt underhållande.

Tyvärr är detta filmens enda styrkor, resten av filmen är ovanligt platt och barnslig, i negativ bemärkelse. Ben Stiller spelar en roll som han redan spelat i ett flertal filmer innan och Jack Blacks karaktär är tråkig och lockar aldrig till skratt. Jag gillar Jack Black i vanliga fall men denna film hade ruskigt dåligt manus så till och med han blev dålig. Downey Jr:s karaktär är originell men han blir tradig och dialogerna som uppstår mellan honom och de andra blir snabbt tråkig. Filmen var småkul men påfrestande rakt igenom och det kändes som att man sett det hela förut men att det då var roligt istället. Jag fann mig till och med gäspa ett flertal gånger under filmens gång vilket komedier sällan får mig att göra om det inte är långt mellan skratten. Och just det är filmens stora problem... det är långt mellan skratten. Komedier ska få en att skratta och denna film fick mig att skratta två gånger, därför får den just det betyget: en tvåa.

Sarlac 23 har röstat

av Sarlac