Recension av True Romance

År: 1993
12/1 2004
Recenserad av Bobby Peru
E
n stundtals lysande film. Den handlar om paret Clarence och Alabama som gifter sig typ dagen efter dom träffats. Clarence dödar hennes f.d. hallick Drexl och snor hans knark, och en vild jakt med gangsters och snutar i hälarna kan börja!

Quentin Tarantino står för det våldsamma manuset. Det var faktiskt det första han skrev - men tyvärr sålde han rättigheterna till tönten Tony Scott - bara för att han behövde pengar till De Hänsynslösa.

Skådespelarlistan imponerar: Dennis Hopper, Christopher Walken, Val Kilmer, Gary Oldman, Brad Pitt och många fler, plus Christian Slater och Patricia Arquette i huvudrollerna.

True Romance är en road-movie som påminner om David Lynch's Wild at Heart, men här saknas intensiteten från Lynch's film. Denna 90-talsfilm frossar i rätt mycket stilfullheter, som är typiskt för QT. Dessutom slår den rekord i att ha många bra skådisar. Men det räcker ändå inte hela vägen fram. Sånt här har setts förut. Manuset är rätt tunt och handlingen är en ursäkt för att visa upp mycket brutalt våld. Som i scenen mellan Arquette och James "Tony Soprano" Gandolfini.

Den kunde ha blivit bättre, om man tittar på förutsättningarna. I stället fokuseras det alldeles för mycket på stil, inte substans. Men som sagt: denna historia har skådats förut, och gjorts definitivt bättre. Den är inte usel, men inte ett mästerverk. Helt enkelt en äkta trea, varken mer eller mindre.

True Romance är ett glasklart bevis på att stil och form kommer före innehåll.

ByronBlue 3 har röstat
billybob 12 har röstat